Din løn i studiejobbet  

Selvom det kan føles som en fast timeløn i studiejobs, er det vigtigt at gøre sig tanker om, hvad man brænder for, hvad man bliver og føler sig motiveret af, samt hvad man måske endda ønsker at få ansvar for.
Din løn i studiejobbet
God forberedelse er nøglen

God forberedelse er nøglen

Når du forhandler din timeløn i et studiejob, er det vigtigt at forberede dig godt og være klar over dine kompetencer, skills og værdier, og hvad du ønsker at opnå i dit job. Selvom du måske kan tænke, at der ikke er så meget at forhandle om, så er det en rigtig god øvelse i at:

  1. Præsentere din værdi, skills og at du er dataminded
  2. Argumentere, undersøge markedet og forhandle
  3. Prioritere andre gode og vilkår, hvis der ikke er så meget at hente på kroner og øre


Her på siden finder du gennemsnitslønninger i studiejob indenfor din branche, og så giver vi dig 10 steps til den bedste forberedelse. Vi anbefaler altid, at du booker en gratis lønsparring med vores rådgivere, da det resultere i en bedre forberedelse, større tryghed til lønsamtalen og positive resultater - det er inkluderet i dit gratis studiemedlemskab.

Lønninger i studiejobs

143133kr./t

Som studerende på handels-, markedsføring, finansøkonomer osv. med en kortvideregående uddannelse er dette den gennemsnitlige løn.

150140kr./t

Som studerende på en mellemlang videregående uddannelse, så vil dette være den gennemsnitlige løn i studiejobbet i branchen.

155145kr./t

Som studerende på en længere videregående uddannelse, så vil dette være gennemsnittet for timelønnen i studiejob.

10 steps til den gode forberedelse

Undersøg timeniveauet på basale parametre som dit uddannelsesniveau, indenfor salg/marketing og din branche.

Gennemsnittet for studiejobs med kort videregående uddannelse er 143 kr./timen

Gennemsnittet for studiejobs med mellemlang videregående uddannelse er 150 kr./timen

Gennemsnittet for studiejobs med længere videregående uddannelse er 155 kr./timen

Der skal branchen, firmaets størrelse

Gør det klart for din nuværende eller kommende arbejdsgiver, hvilke færdigheder og erfaringer du bringer til bordet. Hvis du har tidligere, har haft relevant erfaring med dig fra f.eks.:

  • Et tidligere studiejob
  • Vellykket praktik ophold
  • Frivilligt arbejde

Fremhæv det og sæt det i spil i forhold til de forventninger din arbejdsgiver har til dig, og hvordan det er relevant for det du ønsker med stillingen.

Under forhandlingen skal du være i stand til at kommunikere klart, hvorfor du mener fortjener den løn, du beder om. Brug konkrete eksempler på dine resultater eller tidligere præstationer for at understøtte dine forventninger og ønsker. Jo bedre du kan argumentere for din værdi, jo mere overbevisende vil du være.

Tænk på, hvad der er vigtigst for dig ud over selve lønnen. Er det fleksible arbejdstider, muligheden for at arbejde hjemmefra eller andre goder som f.eks. mad- eller betalt transport?


At have et klart billede af dine prioriteringer, kan hjælpe dig med at forhandle bedre, så du har nogle andre paramenter at forhandle med end blot lønkroner. På den måde kan du gå efter at opnå så meget værdi som muligt.

Gå ind i samtalen med en åben og positiv attitude. Vær villig til at lytte til din arbejdsgivers synspunkter og være fleksibel i dine krav. Forhandlinger handler om at finde en win-win-løsning, hvor begge parter føler sig tilfredse.

Mød modstand og nej’er konstruktivt ved f.eks. at bruge åbne spørgsmål som: ”Hvad skal der til for x lønstigning?”

Husk, at det er op til dig at kommunikere dine forventninger – din chef kan ikke gætte sig til, hvad du mener eller hvad du er tilfreds med. Vær parat til at handle på det, du siger, og vær klar til at tage de nødvendige skridt, hvis dine forventninger ikke opfyldes.

Det kan være en effektiv strategi at sætte niveauet for en lønstigning lidt højere end hvad du forventer eller vil acceptere. Det vil skabe plads til forhandling og kan resultere i en løn, der er tættere på dit ønskescenarie.

Undgå at fremsætte direkte trusler, som “Hvis jeg ikke får minimum xxx, så søger jeg væk”. At bruge ultimative krav som en trussel kan være kontraproduktivt og kan føre til en kraftig modreaktion fra din leder. I stedet skal du fokusere på at kommunikere dine forventninger på en respektfuld og professionel måde. Kræv ikke, men forvent gerne – i henhold til din bevidsthed om dine styrker.

Det er vigtigt at forberede dig selv på, at du før eller siden vil støde på et eller flere nej'er. Frygt ikke modstanden, for i virkeligheden kan et nej være en invitation til yderligere samtale, og en god mulighed for dig for at argumentere positivt for din sag. Så når du støder på nej’er og modstand, skal du være nysgerrig.

Tro ikke automatisk, at det er en afvisning af dig som person – det er det ikke. Det giver dig også mulighed for at vise din professionalisme over for din chef.

Det er altid nemmere at guide dig, når vi har en personlig snak. Sammen finder vi dine bedste argumenter, så forberedelsen og forhandlingen stiller dig så stærk som muligt.

Glem ikke dine vilkår

Husk rettighederne!

Når du har studiejob indenfor salg, marketing, eller lignende kontorarbejde, er du højst sandsynligt dækket af funktionærloven. Det giver dig rettigheder som løn under sygdom, længere opsigelsesvarsel osv.

loen