Opsigelser, kontrakter og klausuler – her søger vi mest hjælp!

Er min kontrakt god? Var min opsigelse i orden? Hvad er mine rettigheder ved barsel? Rekordmange søger råd i deres fagforening – her er de 10 vigtigste temaer
856.199 – knap tre ud af ti på jobmarkedet – har fået en ny ansættelseskontrakt de seneste 12 måneder. Det laveste niveau siden 2021.
Trods færre jobskifter opsøger flere juridisk eksperthjælp om alt fra kontrakter og opsigelser til spørgsmål om rettigheder på jobbet.
Det gælder i hvert fald ansatte, som arbejder professionelt med salg og marketing.
Siden 2021 har knap en femtedel (17 pct.) flere opsøgt hjælp og råd i juridiske sager før, under eller i kølvandet på deres ansættelse, fortæller Business Danmarks juridiske chef, Frank Kanlund.
"Jobmarkedet har været en rutsjebane de seneste år. I 2022-23 så vi mange ansættelseskontrakter, som gradvist blev overhalet af bunken med opsigelser i takt med den anspændte verdenspolitiske situation," siger han og uddyber:
"Vi ser også en klar tendens til, at flere interesserer sig for rettighederne i deres nuværende job. Sidste år hjalp vi tæt ved 5.200, hvilket svarer til hvert femte medlem, med alt fra kontrakttjek til fyringer og deciderede retssager."

Unge i 20'erne har ét særligt fokus
I dag spørger mere end hver femte medlem Business Danmarks jurister til råds. Men der er forskel på, hvad de har brug for på tværs af generationer.
I 20'erne er topprioriteten at sikre sig en god ansættelseskontrakt, forklarer Frank Kanlund.
"Vi tjekker rigtig mange kontrakter for yngre medlemmer. De skifter hyppigt job og søger sparring på, hvad en kontrakt kan og bør indeholde. Det giver god erfaring med at se, hvor forskellige vilkårene kan være – og at de ofte er til forhandling. Vi råder for eksempel til at se nogle år ud i fremtiden og forhandle bedre barselsrettigheder hjem nu – frem for den dag, man står og skal have sit første barn."
"Vi kan også se, at interessen for kontrakttjek gør unge langt mere nysgerrige på deres rettigheder – både mens de er ansat, og hvis de bliver opsagt," siger han.
30-45-årige er superbrugere – på flere områder
Mens de 20-åriges henvendelser 1-til-1 svarer til deres andel af medlemsskaren, er de 30-45-årige voldsomt overrepræsenteret.
Selv om de fylder 27 pct. af medlemmerne, udgør de i snit 37 pct. af sagerne i juridisk afdeling. Og det er der flere grunde til, og det handler ikke kun om det rent juridiske, forklarer Frank Kanlund.
"De står et sted i arbejdslivet, hvor mange stifter familie og skal på barsel. Her hjælper vi dem med at få overblik over regler og rettigheder. Men det er også en livsfase, hvor flere oplever skilsmisse og stress, når de skal balancere arbejde og privatliv på en ny måde. Så her kører vi tæt parløb med kollegerne i vores karriererådgivning," siger han og uddyber:
"Det er også en periode, hvor nogle overvejer at skifte rolle fra specialist til leder efter mange år i gamet. Andre overvejer helt at skifte retning i arbejdslivet. Det kan være hospitalssygeplejersken, som nu hellere vil arbejde i medicinalbranchen, og søger råd om hvordan kontrakt- og lønforholdene er der."
Hovedårsagen til at de 30-45-årige søger rådgivning, er på få år skiftet fra solskin til storm. Da økonomien var god omkring årsskiftet 2022, fik lige så mange et kontrakttjek (32 pct.) som dem, der søgte råd om opsigelse og vilkårene i deres nuværende job, til sammen. I dag handler 45 pct. af alle sager om opsigelser og vilkår i jobbet, mens kontrakttjek er faldet til 27 pct.
Opsigelser fylder hos seniorer – de har mest på spil
Medlemmer over 45 år fylder både mindst i ledighedsstatistikkerne og de trækker sjældnere (45 pct.) på Business Danmarks jurister i forhold til deres andel af i medlemskredsen (52 pct.).
Alligevel handler sagerne i denne aldersgruppe i dag oftere om opsigelser (31 pct.) end nyansættelser (21 pct.). For fire år siden var billedet stik modsat, fortæller Frank Kanlund.
"Mange af dem, der i dag henvender sig, har lang anciennitet fra samme job. De har tit et langt opsigelsesvarsel og måske en fratrædelsesgodtgørelse og har derfor mest på spil rent økonomisk. Udover at få styr på den del, forsøger vi også at hjælpe dem til en fritstilling, så de får bedre tid til at søge nyt job, mens de stadig får løn. Det lykkes heldigvis for en del, så de på den måde undgår at komme på dagpenge," siger han.
"Nogle af disse opsigelser kan også ende i konflikter og sager om erstatning for usaglig opsigelse. Det kan eksempelvis være, fordi en ny leder vil sætte sit eget hold og derfor opsiger en erfaren medarbejder med mange år i firmaet med begrundelsen besparelser – men kort efter ansætter virksomheden så en yngre medarbejder til de samme opgaver."
Selv om man er erfaren med flere jobskifter bag sig, anbefaler Frank Kanlund, at man altid tager en jurist med på råd.
"Gennemgangen af en opsigelse eller kontrakt handler ikke kun om at finde fejl. Vi ser efter mangler og forbedringer, og da lovgivningen og retspraksis hele tiden flytter sig, er det vigtigt at snakke med en ekspert, der er ajour," siger han.
Top 10: Det søger flest hjælp til
1. Opsigelse
• Underskriv aldrig, hvis du bliver opsagt. Noter kun for modtagelsen, og kontakt straks en jurist.
• Juristen tjekker, om opsigelsen er saglig, og om du får løn, feriepenge mv., som du skal i opsigelsesperioden.
2. Kontraktgennemgang
• Et juridisk kontrakttjek afdækker fejl, mangler og forbedringsmuligheder i dine ansættelsesvilkår.
• Lug ud i uklare formuleringer, som senere kan føre til uenigheder.
3. Ansættelsesvilkår
• Få juridisk rådgivning om dine barsels- og ferierettigheder mv., mens du er ansat.
• Brug os, hvis ledelsen ændrer dine opgaver, din løn eller din rolle væsentligt.
4. Løn, bonus og provision
• Vi sikrer, at løn- og bonusaftaler er klart beskrevet, herunder hvornår og hvordan bonus/provision udbetales.
• Brug vores lønberegner og lønrådgivning hvert år – så står du stærkere.
5. Sygdom
• Vær opmærksom på reglerne for sygemelding og dokumentation på din arbejdsplads. Fejl kan i værste fald betyde, at du mister løn eller rettigheder.
• Undgå 120-sygedagsreglen i din kontrakt, som betyder, at du kan blive opsagt med kort varsel.
6. Ferie
• Vi kontrollerer, om ferieaftalen overholder ferieloven, og om du får de feriepenge, du har krav på.
• Provisionslønnede kan have feriepenge til gode, hvis lønnen falder under ferier.
7. Konkurs
• Vi hjælper dig med at få din løn og feriepenge mv. via Lønmodtagernes Garantifond (LG), hvis din arbejdsplads går konkurs.
• Du kan låne op til 3 x 25.000 kr. rente- og gebyrfrit, mens vi søger om din manglende løn hos LG.
8. Klausuler
• Kontakt os straks, hvis din nye kontrakt indeholder en kunde- eller konkurrenceklausul, som begrænser dig, når du vil videre i et nyt job.
• Kontakt os, når du stopper, så du får den kompensation, du har ret til, og få råd om, hvordan du undgår at overtræde klausulen.
9. Arbejdsmiljø
• Kontakt vores arbejdsskadesrådgiver, hvis du oplever et dårligt fysisk eller psykisk arbejdsmiljø.
10. Andet
• Derudover henvender mange sig med konkrete spørgsmål til, hvordan interne medarbejderhåndbøger, rammer og regler skal fortolkes.