Fire skridt styrker samarbejdet i salg og marketing
De fleste ser indlysende fordele ved et tæt samarbejde mellem funktionerne salg og marketing, men de færreste har endnu knækket koden for, hvordan det skal gøres
Mange virksomheder har i dag én salgsafdeling og én marketingafdeling, hvor marketingafdelingen producerer materiale for at understøtte salgsafdelingens arbejde med at afsætte produkterne.
Desværre er de to afdelinger ikke altid fuldt afstemt med hinanden, og det er skidt, mener langt de fleste ansatte i salg og marketing.
En ny Business Danmark-undersøgelse lavet blandt 650 salgs- og marketingfolk viser tydeligt, at 71 pct. ser et stort potentiale i at forbedre samarbejdet. Alligevel har kun lige over halvdelen (41 pct.) synkroniseret mål og indsatser mellem de to funktioner.
Dette kan have betydelige konsekvenser for virksomhedernes arbejdsmiljø og bundlinje, fortæller landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.
"Det vidner om, at der fortsat er et uforløst potentiale i at styrke samarbejdet og skabe bedre integration mellem de to afdelinger. Jeg mener, at ledelsen bør tage dette op til evaluering, for ikke nok med at det kan være demotiverende for medarbejderne at arbejde med opgaver, som måske ikke bliver brugt i rette sammenhæng, så vil et manglende samarbejde mellem de to fagområder i sidste ende også smitte negativt af på virksomhedens salg," fastslår han.
Lidt færre siloer og lidt mere synergi
"Silotænkning er velkendt i branchen, selv om salg og marketing er nært beslægtede. Men lige så stille ser vi synergien mellem funktionerne vinde frem flere steder, godt hjulpet på vej af digitaliseringen, som også har gjort mange marketingaktiviteter mere leadgenererende og salgsunderstøttende, ligesom længere salgsprocesser i dag gør, at salget også ser fordelene ved marketingaktiviteter, der holder kunderne varme og virksomheden top of mind," forklarer Jens Neustrup Simonsen, og uddyber at især yngre indkøbere foretrækker e-commerce og selvresearch end et opkald fra en sælger.
Den manglende koordinering af mål og indsatser fører i dagligdagen til udbredt ineffektivitet og misforståelser, selv om der er fremskridt at spore i forhold til for fem år siden, viser undersøgelsen.
"Samarbejdet mellem salg og marketing er forbedret en smule siden 2020. Dengang mente 27 pct., at samarbejdet var meget effektivt mod 39 pct. i dag. Så man kan roligt sige, der stadig er plads til udvikling, og det er ovenikøbet nemme point at samle op," siger han.
Læs også: Virksomheden VOLA har integreret salg og marketing
Veje til at integrere salg og marketing
1. Sammenlægning af afdelinger
En radikal, men effektiv løsning kan være at fusionere de to afdelinger til én samlet enhed. Ved at bryde siloerne ned kan salg og marketing arbejde som ét team med fælles mål og strategi. Det vil sikre, at marketingaktiviteterne er tæt koblet til salgsprocessen, og at salg får adgang til marketingindsigter og ressourcer i realtid.
2. Fysisk placering i samme lokale
Hvis sammenlægning ikke er en mulighed, kan man overveje at placere afdelingerne i samme fysiske område. Det vil fremme daglig kommunikation og samarbejde samt reducere den afstand, der kan opstå, når afdelingerne arbejder isoleret fra hinanden.
3. Tværgående events og workshops
At arrangere regelmæssige workshops, teambuilding-aktiviteter og fælles møder kan også styrke integrationen. Sådanne arrangementer kan fokusere på fælles målsætninger, kunderejser, og hvordan begge teams kan arbejde sammen om at forbedre lead-kvaliteten og konverteringsraterne. Det vil også opbygge en bedre forståelse af hinandens udfordringer og skabe en mere sammenhængende kultur.
4. Faste statusmøder
Afstemning af forventninger er ofte nøglen til succes, og det kan i mange tilfælde imødekommes med obligatoriske statusmøder.