Årets CMO er kvinde og fra Gjensidige
190 marketingspidser kom på den eftertragtede M List. Fem af dem nåede gennem nåleøjet og blev nomineret til Årets CMO. Her er vinderen 2024
Og Årets CMO 2024 er… Vivi Kofoed, CMO og direktør for Marketing, CRM & Digital Development hos Gjensidige.
Fra scenen i DR Koncerthuset takkede hun sine medarbejdere og juryen, da hun den 26. marts blev udråbt som vinder af den traditionsrige kåring.
"Tusind tak til mit team, som er den vigtigste årsag til, at jeg står her i dag og får denne hæder. Jeg er så taknemlig for den indsats, de har leveret," sagde Vivi Kofoed til Mediet Markedsføring og takkede juryen.
Nyskabende i en konservativ branche
Juryformand, Jakob Bernhard Knudsen, der til dagligt er Head of Marketing & Commercial Operations Europe i Arla Foods, roste Vivi Kofoed og hendes team.
"Vivi har i en meget konservativ forsikringsbranche sat fokus på AI og har skabt en kommerciel transformation, der har skabt super stærke resultater. Under Vivis ledelse har Gjensidige gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling og er førende digitalt inden for forsikring i Norden," sagde han.
Juryen lagde også vægt på, at det var lykkedes Vivi Kofoed at skabe rekordvækst hos Gjensidige og gøre AI og machine learning til en effektiv del af marketingarbejdet uden at give køb på arbejdsmiljøet.
Det lægger juryen vægt på
Prisen som Årets CMO så dagens lys i 2015, hvor den blev uddelt af Berlingske Business. I dag står Dansk Markedsføring, headhuntervirksomheden Marcher Markholt og The North Alliance bag prisen. Formålet er at sætte fokus på de bedste marketingprofiler i en tid med store forandringer.
Ifølge juryformand Jakob Bernhard Knudsen er de bærende kriterier i kåringen:
- Evnen til at skabe resultater for virksomheden med marketing som den drivende kraft.
- Kandidatens høje faglighed inden for markedsføring.
- En rollemodel i branchen, som man kan spejle sig i.
- Sunde menneskelige egenskaber, som autentisk, viljefast ledelse med fokus på medarbejdertrivsel og -motivation.
Her er de fem nominerede: Kent Holm, Senior Vice President i Velux; Liselotte Kirkelund, CMO i Normal; Mette Fjeldsøe, Group Marketing & Innovation Director i Toms Gruppen; Thrine Ahrenkiel, HR-, Kommunikations- og Marketingdirektør i Nykredit; og endelig vinderen Vivi Kofoed, CMO og direktør for Marketing, CRM & Digital Development hos Gjensidige. De fem var udvalgt ud af de 190 på årets M List.