Grønne firmabiler får rekordstore skattesmæk
Føler sig bondefanget af genberegning
Henri Brorson er langt fra den eneste, som er ramt af en uforudsigelige høj genberegning. Siden regeringen og støttepartier i juni aftalte efter årsskiftet at skrue lidt ned for beskatningen af elbiler og markant op for plug-in hybrid firmabiler, er fagforeningen Business Danmark blevet væltet af henvendelser fra frustrerede grønne firmabilister, der føler sig bondefanget på grund af genberegningsprincippet og det nye politiske indgreb.
Alle firmabilisterne har tre ting til fælles. De har alle valgt en grøn leaset el- eller plug-in hybridbil, de har ventet et år fra bestilling til levering og genberegning, og i ventetiden er beskatningen af deres firmabil i snit blevet opjusteret 144.000 kroner – forhøjelser som daværende skatteminister Morten Bødskov betegnede som kuriøse tilfælde, da loven blev behandlet i januar 2020.
Dermed er mange firmabilister lige nu fanget mellem et genberegningsprincip og en vild prisudvikling på brugtvognsmarkedet. Alt affødt af manglen på mikrochip og deraf lange leveringstider – som end ikke politikerne kunne havde forudset.
Også account manager Henrik Søgaard valgte sommeren 2021 at gå all in på el og bestilte en Audi Q4 e-tron. Han oplevede nøjagtig samme hændelsesforløb, som Henri Brorson, og da han i juni 2022 modtog genberegningen, var prisen og beskatningen steget 160.000 kr. - 31 pct. - fra 519.000 til 679.000 kr.
- Selvfølgelig kendte jeg til loven, da jeg valgte firmabil, men ingen – hverken politikere eller leasingselskab - nævnte stigninger på over 30 pct. Det giver ingen mening, at brugtvognsmarkedet skal afgøre beskatningsgrundlaget på en bil bestilt for så længe siden, siger han.
Genberegningen er det rene lotteri
Genberegningen fungerer ved, at leasingselskabet tjekker de aktuelle udbudspriser på sammenlignelige biler på brugtvognsmarkedet og tilbagediskonterer beløbet med 6 pct. til en nyvognspris - senest tre måneder efter første indregistrering - og informerer kunden og Motorstyrelsen.
Genvurderingen kan afhænge af dagsprisen blot 1-3 sammenlignelige biler – og det gør beregningen usikker og uforudsigelig.
Det har projektchef Anders Bannergaard måtte sande. Han fik ved bestillingen af sin Mercedes E300e plug-in hybrid i slutningen af 2021 oplyst en pris på 552.000 kr. og en forventet genberegning på 572.000 kr. - altså en stigning på kun 3,5 pct. Men virkeligheden skulle vise sig at blive en ganske anden, fortæller han.
- Ud fra mine kollegaers beretninger forventede jeg dog en lidt større stigning på 8-9 pct., fordi markedet var og er presset. Jeg fik bilen i april 2022 - tre måneder før forventet - og jeg var glad. Men glæden blev kort, da jeg i maj så genberegningen, der holdt op mod tre andre biler, nu lød på hele 706.000 – en stigning på hele 28 pct.
- Jeg har fuld respekt for, at der skal skabes mere lighed på markedet, og der ikke skal være store fordele ved dyre beskatningsbiler kontra at eje en, men at det lige frem skal være en kæmpe ubekendt joker for firmabilsbrugerne, at brugtbilsmarkedet er steget så vildt, syntes jeg bestemt ikke er rimeligt, uddyber Anders Bannergaard.
Rammer både dyre og billige biler
Ifølge reglerne kan firmabilsbeskatningen kun forhøjes efter en genberegning, aldrig falde. Business Danmark er bekendt med voldsomme stigninger for billigere biler, for eksempel en Volvo plug-in hybrid, der er steget fra godt 370.000 til over 500.000 kr. ved genberegning. En stigning på 36 pct.
Ifølge tal fra Motorstyrelsens rammes biler over 400.000 kr. dog hårdest i kroner og ører. Det har Henrik Engmark Daae, senior director og produktchef i den grad fået at mærke. I april 2022 fik han sin Mercedes GLC 300de plug-in hybrid – et år efter bestillingen. Nu få måneder efter genberegningen er prisen og beskatningen røget helt gennem loftet.
- Min bil er steget 41 pct. efter genberegningen, og det er jeg selvsagt træt af. Jeg synes, reglerne er tåbelige. Det oprindelige skattegrundlag ved bestillingen lød på 555.368 kr. og genberegningen endte på 780.957. Det er en forskel på 225.000 kroner, og det betyder, at jeg betaler 2.000 kroner ekstra i skat hver måned, forklarer han.
Oveni vil alle plug-in hybrid firmabilister, som Henrik Engmark Daae og Anders Bannergaard, yderligere blive ramt af den nyeste politiske aftale - efter nytår vil de alle få forhøjet bilens beskatningsgrundlag yderligere 30.000 kr. resten af leasingperioden – såfremt aftalen stemmes gennem Folketinget.
5.400 firmabilister imod genberegningsprincippet
For at gøre politikerne opmærksom på, hvordan genberegningsprincippet fungerer i den nuværende ekstreme markedssituation har account manager Steffen Schmitt Petersen af egen drift oprettet et borgerforslag, som er støttet af over 5.400 danskere. Får et borgerforslag 50.000 stemmer skal Folketinget forholde sig til det. Der er cirka 90.000 med en firmabil i Danmark.
Business Danmark mener, at businessfolk i en leaset firmabil skal kende beskatningen allerede, når de indgår en aftale med leasingselskabet. Beskatningen bør derfor afspejle de officielle listepriser – i stedet for en genberegning længe efter aftaleindgåelsen. Endnu bedre bør der indføres en teknisk beseret registreringsafgift med afsæt i køretøjets miljøvenlighed og sikkerhedsudstyr. Klart og enkelt. Det vil skabe transparens og retssikkerhed for brugeren og mindske bureaukratiet i leasingselskaberne.
Sådan mindsker du risikoen for en høj genberegning
- Den eneste måde du med garanti kan undgå en genberegning er ved at fravælge en leaset firmabil – eller fraskrive dig retten til at bruge den privat.
- Forlæng leasingperioden på din eksisterende bil – eller vælg en der tidligere har været indregistreret.
- Gå efter en mere end 36 måneder gammel bil, hvor beskatningen falder med 25 pct.
- Vælg en bil med garanti for hurtig levering – det minimerer sandsynligheden for at blive ramt af en prisstigning.
- Din virksomhed kan købe og stille en firmabil til rådighed for dig - den skal ikke genberegnes.
- Gå efter en billig standardbil – helst under 400.000 - uden en masse ekstraudstyr.
- I følge Motorstyrelsens tal er genberegningen for dem, der vælger en benzinbil, fire gange mindre end for dem der vælger en elbil.