Suveræn vinder af "Årets Businessbil 2025"
VW ID.7 Tourer rummer alle de klassiske firmabilsdyder og har netop sat 10 konkurrenter til vægs. Se, hør og læs alt om årets store test af el-firmabiler
Skovens tætte løv danner en frodig baldakin over de snoede veje, der slynger sig ned mod Vejle Fjord. Solens stråler bryder lejlighedsvis gennem trækronerne og maler et skiftende mønster af lys og skygge på asfalten, mens den lange og lave stationcar, prydet med det markante VW-logo på fronten, bevæger sig roligt gennem skoven med en næsten meditativ stilhed.
Den er ikke alene. I dag udgør rene elbiler hele 81 pct. af de nye firmabiler ifølge tal fra Nordania Leasing, der er Danmarks største leasingselskab.
Her, i den rolige efterårskulisse, glider den nye Volkswagen ID.7 således frem – kåret som Businessbilen 2025 – takket være nogle generelt fremragende egenskaber, som også gør den til en lige så god familiebil.
Kåringen, som er arrangeret af Business Danmark og Jyllands-Posten, foregik på hotel Munkebjerg, hvor en jury af professionelle firmabilister, to biljournalister fra Jyllands-Posten og en fysioterapeut testede feltet, der udelukkende bestod af elbiler. Sådan har det været de sidste fire år, hvor tidligere år har været præget af dieselbiler, mens plug-in hybrider også har blandet sig.
Testkørerne Lars Hansen og Gitte Hjul vurderer interiøret i den nye Ford Explorer. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.
Den nye fuldt elektriske stationcar vandt efter en tæt finale mod Ford Explorer og Skoda Enyaq, men hele 11 elbiler blev testet til grænsen af de erfarne bilister og specialister, som alle har deres daglige virke på de danske motorveje og landeveje.
Det er 19. gang, at Business Danmark og Jyllands-Posten kårer årets Businessbil. Over to dage blev der kørt og sammenlignet med andre bejlere: Audi Q4 e-tron, BYD Seal, Cupra Tavascan, Peugeot 5008, Polestar 4, Renault Scenic, Tesla Model Y og Xpeng G6.
VW vandt testkørernes hjerter
De ni testkørere, udpeget af Business Danmark, var alle erfarne bilister, der kører 30.000-60.000 km om året.
En af dem er Karina Mæhle Kjær, som er Customer Engagement Specialist hos Bayer A/S.
"VW ID.7 er en spændende vinderbil – den tilbyder en rummelig og komfortabel elbil med en imponerende rækkevidde, som er ideel til lange ture uden behov for hyppige opladninger," siger hun.
VW ID.7 og Tesla Model Y bliver inspiceret af en af testkørerne, Karina Mæhle Kjær. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.
Til daglig kører hun en Volvo XC60 diesel, som hun efter eget udsagn "er meget glad for".
En anden af testkørerne er Thomas Høng, der til daglig arbejder som konsulent hos Ideal Standard.
"Jeg havde ID.7 som min absolutte favorit. Den er for mit vedkommende indbegrebet af det, man definerer som en firmabil. Velkørende, komfortabel, godt med udstyr og masser af plads til familien og de remedier, jeg har med i hverdagen i mit virke som konsulent."
Han kører selv en Seat Leon plug-in hybrid, skal skifte bil til sommer og er klar til elbil.
Undervejs blev der spekuleret i mange mulige favoritter. Men efterhånden som testen skred frem, tegnede der sig et mere og mere klart billede af, at ID.7 ville gentage succesen: Sidste år vandt den femdørs hatchback nemlig kåringen, mens modelprogrammet i år er blevet forstærket af den nye stationcar.
Sælgerne faldt for dens gode komfort, høje kvalitet, stærke motor og et bagagerum, der kan rumme det meste og er let at komme til.
Kabinen får også sin ejermand til at føle sig som en succes. Både i førerstolen og på det overdådige bagsæde skal man have nogle ualmindeligt store armbevægelser for at gnubbe albuer med sidemanden.
Formand er imponeret
Lars Bundgaard, der er trafik- og vejpolitisk formand i Business Danmark, er begejstret for vinderen.
"Det er jo i virkeligheden en meget komplet firmabil, der også har masser af plads til familien. Den har virkelig gode køreegenskaber, velstøttende ergonomiske sæder, masser af plads og ikke mindst en god udstyrspakke," siger Lars Bundgaard, der også understreger en anden pointe.
"Det er testens mest komfortable bil," siger han.
Stig Holm, som er fysioterapeut, er generelt begejstret for sæder og indretning i den store VW ID.7. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.
Stig Holm, som er fysioterapeut og afdelingsleder for Human House i Kolding, der rådgiver inden for ledelse og arbejdsmiljø, havde også VW ID.7 som sin favorit.
”ID.7 rammer fuldstændig plet. Dørene åbner bredt, så den er nem at stige ind i, og sæderne er rigtig gode med fin lændestøtte og forlængelse til benene i bunden. Instrumenthuset sidder lige foran føreren. Her er head-up display som standard, så man kan koncentrere sig om kørslen, og der er en stor, klar central infotainmentskærm,” siger Stig Holm.
Skoda Enyaq vandt titlen for to år siden, men formåede stadig at tiltale flere af dommerne med dens rummelige kabine, høje komfort og generelt høje bundniveau, mens den nye Ford Explorer også vandt hjerter. Den giver meget for pengene, og de særlige ergonomiske sæder, som kun koster omkring 3.000 kr. ekstra, er til stor nytte. Samtidig er den meget velkørende og ikke mindst let at betjene.
Selvom dommerne var vilde med VW ID.7 og gav mange point til Skoda Enyaq og Ford Explorer, var der også flere, som var interesserede i den nye Polestar 4. Det gjaldt bl.a. Gitte Juul.
”Jeg kører selv i Volvo V60 T6 Recharge og vægter siddekomforten rigtig højt. Den af bilerne i feltet, hvor siddekomforten var bedst for mig, var i Polestar 4. Den er superflot, har et lækkert interiør og er nem at betjene. Jeg tror dog bl.a., det var det digitale bagspejl, der gjorde, at den ikke vandt,” siger Gitte Juul, som arbejder ved Davidsens Tømmerhandel A/S Kolding.
Testbilen var en VW ID.7 Tourer Style S. Denne betegnelse indikerer, at der er tale om den nye stationcar-udgave i Style-udstyrsniveauet, udstyret med det store 86 kWh-batteri, som ’S’et angiver.
Prisen kan løbe op
Basisudgaven med det velkendte 77 kWh-batteri starter fra 446.995 kr., hvilket kun er 15.000 kr. mere end hatchback-versionen. For yderligere 40.000 kr. tilbyder Style-udstyrsniveauet blandt andet elektrisk bagklap, avancerede Matrix-forlygter, der effektivt oplyser vejen, den omfattende Travel Assist-pakke, som hjælper med at holde bilen i sporet, samt de komfortable ErgoActive-sæder, der fik så fine anmærkninger af testholdets ekspert i ergonomi.
Disse sæder, med velourbetræk, massagefunktion, varme og ventilation, giver en følelse af at sidde på en sky.
Dermed var bilen samtidig en af feltets dyreste, og med det store batteri ender prisen på 506.995 kr. Den skattemæssige værdi ved erhvervsleasing udgør 469.995 kr. før genberegning.
Testholdet var dog på en hård opgave, for feltet var i år bredere og stærkere end nogensinde med spændende nyheder.
Den store VW ID.7 er testens mest komfortable bil, og det var kraftigt medvirkende til sejren. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.
I løbet af de to testdage gik snakken. Flere udtrykte sig kritisk om Tesla og Elon Musks specielle fremfærd og retorik i bl.a. den amerikanske valgkamp, mens Model Y samtidig var testens mest ukomfortable bil.
Andre var ikke interesserede i at støtte en ren kinesisk elbil som Xpeng G6, der også fik kritik for et alt for let og upræcist styretøj, mens et par stykker mente, at Renault Scenic var en tand for kedelig. Til gengæld er den blevet billig efter et nedslag på 50.000 kr. for nylig.
Midt imellem fandt vi vinderen fra 2020, nemlig den fine Audi Q4 e-tron, som flere var begejstrede for, den lave BYD Seal fra Kina, der har virkelig meget udstyr og en rimelig pris, og så var der feltets nok mest sporty og frækt designede model, den nye Cupra Tavascan, som et par af testkørerne forelskede sig i.
Til gengæld var interessen for den store syvpersoners Peugeot e-5008 til at overse, men det hang også sammen med, at ingen af jurymedlemmerne havde behov for at transportere så mange personer i det daglige.
I sandhed et felt, hvor ingen faldt rigtigt igennem. De klassiske dyder i den mellemstore firmabilsklasse er nemlig bedre end nogensinde. Men der er altså stadig nuancer, som er til at tage og føle på.
I Jyllands-Postens podcast "Bilradio" 30 min og 30 sekunder inde i episoden fra 1. november, teaser bilredaktør Christian Schacht til "Årets Businessbil 2025".
Fakta: Businessbilen 2025
- Volkswagen ID.7 Tourer
- Skoda Enyaq
- Ford Explorer
De øvrige deltagere:
Audi Q4 e-tron
BYD Seal
Cupra Tavascan
Peugeot 5008
Polestar 4
Renault Scenic
Tesla Model Y
Xpeng G6
I år er 19. gang Business Danmark og Jyllands-Posten har kåret Årets Businessbil og fjerde år, hvor der udelukkende bliver testet elbiler.
Det er en unik test af bilen som arbejdsplads, som foregår over to dage i Vejle. Her vurderer juryen - ni firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister fra Jyllands-Posten og en fysioterapeut - bilens køreegenskaber, komfort, sæder, økonomi og udstyr.
Den nye VW ID.7 Tourer er kåret til Businessbilen 2025 foran Skoda Enyaq og Ford Explorer og de otte øvrige testbiler. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.
Tidligere vindere
2024: VW ID.7 hatchback
2023: Skoda Enyaq 80 Plus
2022: Audi Q4 40 e-tron Attitude
2021: Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
2020: BMW 320d Touring
2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D
2017: Renault Talisman 160 hk DCi
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2014: Skoda Octavia 2,0 TDi
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda6 2,0