• Firmabil
  • Arbejdsglæde

8 ud af 10 firmabilister vælger el

Karoline Leth skiftede sidste år firmabil til el efter i to årtier at have kørt diesel
  • 15.11.2024
  • Anders Ladefoged Christensen

Del artikel

I årevis var kongen i firmabilsklassen en veludstyret diesel stationcar. Nu vælger virksomheder og ansatte grønne leasingbiler. En af dem er Karoline Leth fra Arla Foods

Karoline Leth er seniorkonsulent og tilbagelægger ca. 40.000 km om året i sin firmabil. Hun haft firmabil i 18 år, og omkring hvert fjerde år har hun skiftet bil.

Gennem årene har hun haft alt lige fra klassiske firmabiler som Opel Insignia til Volkswagens beskedne T-Roc, og indtil sidste år havde de alle haft én ting til fælles.

De kørte på diesel.

Men i 2023 tog hun ligesom rekordmange firmabilister springet og byttede dieselbilen ud med en elbil, en Audi Q4 e-tron.

"Jeg har altid haft et stort ønske om at køre i elbil, og det har jeg alene på grund af klimaet. Det har været sådan, at jeg gerne ville yde lidt ekstra i forhold til klimaforandringer. På det tidspunkt tog jeg også en lille uddannelse om bæredygtighed, så det var meget naturligt for mig, at jeg skulle have en elbil," fortæller Karoline Leth, der er ansat hos Arla Foods.

Ifølge tal fra Danmarks største leasingselskab, Nordania Leasing, er der på bare fem år sket en revolution i forhold til, hvilke typer af biler der bliver bestilt af firmabilisterne.

"Der har været interesse for elbiler hos vores kunder tidligere, men man kan godt sige, at den er eksploderet inden for de sidste par år," siger Jens Haarmark Nielsen, der er chef for Fleet Management i Nordania Leasing.

Udvalget af elbiler til firmafolket er vokset markant

Udvalget af elbiler i firmaklassen er blevet større med årene, og det er med til at drive udviklingen. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbil 2025.

I 2019 udgjorde elbiler kun 1 pct. af de samlede bestillinger på firmabiler hos leasingselskabet. Dengang dominerede den klassiske firmabiltype, dieselbilen, stadig i høj grad med en andel på 78 pct.

Det billede er nu vendt fuldstændig på hovedet.

Eksplosion i firmabiler på el

I løbet af de sidste fem år er elbilerne blevet det mest populære valg som firmabil. Tallene nedenfor viser, hvor mange procent af bestillingerne på firmabiler hos Nordania Leasing der var rene elbiler.

Langt de fleste nye firmabiler kører i dag på ren el

Kilde: Nordania Leasing

Selskabets tal fra januar til og med oktober i år indikerer tydeligt, at 2024 bliver endnu et rekordår for firmaelbilen.

Andelen af elbiler er nu oppe på hele 81 pct., mens de resterende 19 pct. er fordelt nogenlunde lige på diesel (5 pct.), benzin (7 pct.), og plug-in-hybrider (7 pct.).

Læs også: Her er "Årets Businessbil 2025"

Mere bil for pengene

Der har generelt været gang i salget af elbiler i Danmark de sidste par år, og i år udgør elbiler mere end halvdelen af de nyregistrerede biler ifølge tal fra bilstatistik.dk.

Allerede sidste år udgjorde elbilerne 58 pct. af bestillingerne på firmabiler hos Nordania Leasing, og på rekordtid er elbilen blevet firmabilisternes foretrukne drivmiddel.

En af de andre store leasingudbydere, Jyske Finans, bekræfter tendensen, der ifølge direktør Allan Mortensen er "eskaleret" i 2023 og 2024, i takt med at flere virksomheder omlægger deres firmabilspolitik.

Jens Haarmark Nielsen fra Nordania Leasing

Jens Haarmark Nielsen fra Nordania Leasing spår, at elbilerne vil udgøre en endnu større andel af firmabilerne fremadrettet. Foto: Pr.

Jens Haarmark Nielsen fra Nordania Leasing kalder det en "win-win" for virksomhederne.

"Virksomhederne har været hurtige til at tage teknologien til sig. Det er jo lettere at bestille en elbil end at lægge en hel produktion om. Det er en ret nem måde at komme i gang med at reducere ens samlede CO2-udledning på," forklarer han.

Men der er flere grunde til, at firmabilisterne kigger mest i elbilernes retning i dag.

"Hvis man kigger på det udvalg, der er kommet af firmabiler på el, så er det jo også eksploderet. Og mange af de biler, der bliver tilbudt til firmabilsbrugerne fra importørerne, der er elbilen jo også den mest interessante. Både hvad angår pris, udstyr og den samlede pakke," forklarer han.

Priserne på nye elbiler er faldet dramatisk i perioden, og på grund af de lave afgifter på elbiler får man typisk mere bil for pengene, end hvis man f.eks. vælger en dieselbil.

Og så der også kommet langt flere forskellige typer af elbiler at vælge imellem.

"Der er noget for alles smag. Nu kan man også få stationcars, sedaner og SUV’er på el," siger han og tilføjer, at indtil nu har mange kunder haft særlige krav til firmabilen, der gjorde det svært på el.

Det kunne være behovet for syv sæder eller ekstra trækkraft til anhænger, men den slags biler er også begyndt at komme som elbiler.

Diesel slået af tronen

Dieselbilerne var i mange år kongerne af firmabilssegmentet med deres lave brændstofforbrug og meget solide trækkraft.

Det er også kommet til udtryk i Business Danmarks og Jyllands-Postens årlige kåringer af Årets Firmabil, hvor dieselbilerne, ofte stationcars, løb med titlen i alle årene mellem 2008 og 2020, hvor BMW 320d blev den sidste vindende dieselbil.

Lutter dieselbiler vandt i perioden 2008-2020

I årene mellem 2008 og 2020 var det nærmest givet på forhånd, at en stationcar på diesel ville løbe med titlen som Årets Firmabil. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.

For Karoline Leth har skiftet til en elbil da heller ikke været helt gnidningsfrit. Det har krævet en vis portion planlægning for at få hendes arbejdsdag til at hænge sammen.

Særligt i de første tre måneder brugte hun ekstra tid på at regne ud, hvor og hvornår hun skulle lade på sine køreture til og fra kunder og samarbejdspartnerne.

"Det har givet noget ekstra pres, men også nogle ekstra pauser. Det der med, at så kan man lige køre ind og få en kop kaffe og tage nogle mails. Det tror jeg, man skal være virkelig god til at planlægge," fortæller hun.

Til gengæld oplever hun sin Audi Q4 e-tron som en meget mere behagelig og støjsvag bil end de dieselbiler, hun har kørt igennem årene, og for hende vejer det op for den planlægning, hun skulle lave i starten.

På vej mod 100 pct. dominans

For år siden var rækkevidde ellers kundernes store indvending, fortæller Jens Haarmark Nielsen fra Nordania.

"Hvis vi snakkede med en kunde om elbiler for tre år siden, var det nærmest sådan, "jeg vil ikke have en elbil, før den kan køre 1.200 km på en opladning"," siger han.

Nu er det i stedet ladehastighed, der optager kunderne og knap så meget rækkevidde, er hans oplevelse.

Udvalg af bilerne i testen af Årets Businessbil 2025

Udvalget af elbiler i firmaklassen er blevet større med årene, og det er med til at drive udviklingen. Foto: Jonas Ahlstrøm, Businessbilen 2025.

Spørgsmålet er nu, hvor længe der går, før elbilerne rydder bordet og sætter sig på hele markedet for firmabiler.

"Der vil gå nogle år endnu, før vi er helt på 100 pct. Der vil altid være nogle, hvor der er et eller andet, der gør, at det ikke kan lade sig gøre i en elbil," spår Jens Haarmark Nielsen.

Hans bud lyder, at vi måske rammer 90 pct. i 2024 og 95 pct. i 2025. I sidste ende vil der være nogle firmabilister, som ikke mener, at en elbil er for dem, og virksomheder, som tillader, at deres medarbejdere selv må vælge.

I det daglige savner Karoline Leth ikke sine dieselbiler, men det hænder alligevel.

"Jeg kan virkelig godt savne den, når vi skal på vores ferie sydpå til Italien. Det er altså ikke fordelagtigt for os mere at køre på ferie. Det er det bare ikke. Vi har været på skiferie og brugt 18 timer, hvor vores venner kørte derned på 13, og de bare nærmest stod og grinte, dengang vi kom frem. Så det er bestemt ikke en fordel, når man skal på ferie, men i hverdagen er den bare så bekvemmelig," fortæller hun.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.