• Arbejdsglæde
  • Karriere

Hamsterhjulet rammer os hårdt lige nu

Fire ud af ti vender mismodige tilbage til jobbet efter ferien
  • 04.09.2025
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Sommerferien burde give fornyet energi, men for mange er virkeligheden en helt anden. Ofte står negative følelser og modviljen i kø, når hverdagen begynder igen

Netop nu skal ledere passe ekstra godt på deres ansatte, hvis de vil undgå at mistrivsel udløser medarbejderflugt.

For efter en god lang sommerferie vender fire ud af ti (39 pct.) tilbage til arbejdet med lav motivation og tunge følelser, viser en undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark blandt 1.009 danske lønmodtagere.

De mest udbredte følelser er:

  • Træthed (16 pct.)
  • Modvilje (10 pct.)
  • Bekymring (7 pct.)
  • Stress (6 pct.)


Til sammenligning er kun 12 pct. motiveret og 11 pct. glade ved at være tilbage på jobbet.

”Når arbejdet føles som et evigt løb i et hjul, uden at man selv rykker sig, så ryger både motivationen og livskvaliteten. Derfor er risikoen for medarbejderflugt særlig stor lige nu,” understreger Martin Kildgaard Nielsen, CEO i Business Danmark.

Mistrivsel og lyst til nye eventyr

Undersøgelse indikerer samtidig, at der er mere end almindelig ugidelighed på spil, men noget mere fundamentalt.

Hver tredje (31 pct.) dansker siger, at de i lav grad eller slet ikke trives efter ferien. Og 25 pct. har endda overvejet at skifte job i løbet af sommeren.

”Ingen skal acceptere et arbejdsliv, der kun dræner. Og møder du ind efter ferien og føler dig mere udmattet end før, så er der noget grundlæggende galt. Tænkepausen i ferien kan være fremkaldervæske for mistrivsel fra før ferien, og feriepausen kan forstørre følelsen, når vi nu pludselig skal hop ind i hamsterhjulet igen,” siger Martin Kildgaard Nielsen.

Han påpeger, at arbejdsglæde er et vigtigt fokus for virksomhedsledere hele året. Men fremhæver et ryddet skrivebord før sommerferien kombineret med meningsfulde opgaver at vende tilbage til kan være afgørende ved lange ferieperioder.

”Formår man at skabe en arbejdsplads, som medarbejderne faktisk savner i ferien – ligesom man savner en kær relation – så er man kommet langt i forhold til trivsel og arbejdsglæde,” siger Martin Kildgaard Nielsen.

Sparring om trivsel og karriere

Fokuser på det, du selv kan kontrollere

Vender du tilbage med en øv-følelse i kroppen, er det vigtigt at afdække årsager og muligheder, påpeger karrierecoach i Business Danmark, Lise Vestergaard.

Hun sparrer dagligt med medlemmerne om motivation og den dybere mening i livet og arbejdet. Men hun har også en række generelle råd om det ”at vende tilbage efter ferien” – for et arbejde må aldrig opleves som et langt sprint, det er et langdistanceløb, du skal kunne være i uden konstant blodsmag i munden:

”Allerførst: Sørg nu for at tage dine pauser. Gå en tur med en kær kollega. Få frisk luft og træk sensommerens solstråler ind i systemet, så du ikke går fra 0 til 100 de første dage,” siger hun.

”Dernæst kan du inddrage din nærmeste leder i prioriteringen af dine opgaver, så I er enige om, hvad der er vigtigst og mest værdiskabende lige nu, og hvad der kan vente lidt. For ofte ligger der en bunke mindre vigtige opgaver i mailbakken, som måske derved kan halveres med det samme.”

I mange virksomheder er sensommeren også lig med kickoff for nye strategiske og taktiske tiltag og måske uvante opgaver, som kan påvirke motivationen.

Lise Vestergaard anbefaler, at du holder benhårdt fokus på det, der ligger inden for din egen kontrol.

”Skriv ned på post-its, hvad du rent faktisk har indflydelse på, og fokuser på det. Så vil der helt sikkert også være ting, der er uden for din kontrol, og som derfor kan skabe frustration. Når de tanker og følelser dukker op, skal du sige til dig selv: 'Det er helt ok og naturligt, men nu træffer jeg et valg om, at jeg de næste tre uger kun fokuserer på det, jeg selv kan påvirke.'”

Leder skal lette presset ved personale-udskiftning

August og september er de måneder på året, hvor flest nye og gamle kolleger kommer og går. Det betyder, at erfaring forsvinder, og der skal sættes ekstra tid af til oplæring af nye. Og det sætter de hjemvendte medarbejdere under voldsomt pres, fortæller Lise Vestergaard.

”Oplæring af nye medarbejdere er ofte en arbejdsopgave oven på alle de andre arbejdsopgaver, som allerede ligger og venter efter ferien. Ja, måske endda arbejdsopgaver, som ingen andre har kunnet udføre, mens man selv var væk. Det betyder, at det er et tredobbelt pres at komme tilbage.”

Hun anbefaler derfor, at ledere laver en god planlægning og prioritering af de opgaver, som den nye medarbejder kan kaste sig over, og som inden for en kort tidshorisont kan løses selvstændigt.

”Det giver samtidig den nye medarbejder en god følelse af at kunne bidrage med det samme og er faktisk vigtigere end at få den klassiske introduktion til alle opgaver og systemer samtidigt,” siger hun.

Den nærmeste leder skal også aktivt på banen for at sikre, at nye medarbejdere – foruden at være selvhjulpne – også falder til socialt.

”Det sociale kit er vigtigt for motivationen på enhver arbejdsplads, og særligt for de yngre generationer skal der afsættes tid til at lære kollegerne bedre at kende – også ved frokosten, fredagshyggen og snakken ved kaffemaskinen. Her kan lederen eksempelvis lave en plan for, hvem den nye medarbejder skal spise frokost med hver anden dag den første måned. Dette vil lette presset fra de medarbejdere, der er en del af onboarding-planen.”

Hvis hamsterhjulet føles for tungt, kan en karrieresamtale være en vej til nye muligheder.

Vil du afklare næste skridt, så bestil en karrieresparring her.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.