Firmafolket vil have biler fra Europa – ikke Tesla og Kina

"Min virksomhed har netop annulleret bestillingen af flere Teslabiler. Fremover får vi europæiske biler i stedet, og det er jeg og de kolleger, jeg har snakket med, godt tilfredse med."
Sådan siger en dansk firmabilist i en stor dansk virksomhed, som ønsker at være anonym, da virksomheden også er aktiv på det amerikanske marked.
Virksomhedens nye linje skyldes, at man ikke ønsker at blive associeret med Tesla, manden bag, Elon Musk, og indirekte Donald Trump.
Og den holdning står de langt fra alene med. Ifølge en dugfrisk undersøgelse fra Business Danmark blandt 1.300 medlemmer har bilens oprindelsesland nogen eller stor betydning for to ud af tre firmabilister, skriver Berlingske.
Det vidner om en stigende politisk bevidsthed både blandt firmabilister og deres virksomheder, forklarer Lars Bundgaard, formand for Business Danmarks trafikudvalg.
"Det er utvivlsomt et signal om støtte til den europæiske bilindustri. For Tesla er ikke over natten blevet en dårligere bil, og flere af de kinesiske modeller gør det også rent kørselsmæssigt udmærket, når vi årligt tester de bedste businessbiler sammen med Jyllands-Posten. Mens Tesla-brandet er faldet fra tinderne sammen med Elon Musk, så har de kinesiske biler andre udfordringer," siger han og uddyber:
"For det første er firmabilister ikke til eksperimenter – de vil have noget, som spiller. Derfor kan det tage årevis at opbygge et stærkt brand i målgruppen. Det så vi for år tilbage med koreanske Kia og Hyundai samt tjekkiske Skoda. De seneste år har vi set et væld af kinesiske brands komme og gå, og det er ikke noget, man tør løbe an på."
Biler fra Europa topper – Kina og Tesla i bund
Tallene fra Business Danmark må være gefundenes Fressen for den skrantende tyske bilindustri, som har varslet fyringer i kølvandet på høje omkostninger, hård konkurrence fra Kina og en langsom omstilling fra fossil til elbiler. Det samme gælder den franske bilindustri.
De danske firmabilister svarer entydigt, at de lige nu klart bakker op om de europæiske biler. Mens 56 pct. foretrækker, at deres næste bil er fra Europa, er kun 5 pct. positivt stemt over for kinesiske biler.

Omvendt topper Tesla listen over upopulære brands, som 84 pct. rater negativt, mens 55 pct. ikke vil vælge biler fra Kina, og kun 0,2 pct. vil fravælge europæiske biler.

Stigende frygt for datasikkerheden i elbiler
Ligesom Elon Musk pt. trækker Tesla-brandet ned, er elefanten i rummet, når det gælder kinesiske biler, menneskerettigheder, handelspolitik og overvågning.
I dag er en bil en kørende computer spækket med kameraer, hvor bilistens lokation og brug af mobiltelefon registreres. Det skaber bekymring for, at disse data misbruges, skriver TV2.
"Firmabilister har et dobbeltsidet hensyn i deres bilvalg. Dels om de privat har holdninger til Kina og kinesiske produkter, men endnu vigtigere hensynet til virksomhedens omdømme og forretningsdata. Og her er skepsissen i forhold til, hvor ens data havner, bare større i forhold til Kina," siger Lars Bundgaard.
I Kina kan virksomheder nemlig blive pålagt at udlevere en bils dataindsamling til den kinesiske stat.
Politikere overvejer forbud mod Kina-biler
Venstres finansordfører, Hans Andersen, foreslår i Berlingske 5. marts, at det på grund af problemer med datasikkerheden skal være vanskeligere for kinesiske bilmærker at vinde offentlige udbud.
Ifølge mediet skulle Socialdemokratiets erhvervs- og finansordfører, Benny Engelbrecht, være positivt stemt for idéen, ligesom SF, Konservative og Liberal Alliance, fortæller mediet Hvilkenbil.
Kinesiske bilmærker er i 2024 blevet storleverandører af billige elbiler til den kommunale hjemmepleje. Det gælder blandt andet kinesiske BYD, som sidste år vandt et udbud for cirka 500 elbiler til flere danske kommuner, fortæller TV2 Kosmopol.
Allerede under Joe Bidens præsidentperiode i efteråret fremlagde den amerikanske regering af nationale sikkerhedshensyn en lov om at forbyde kinesisk hardware og online-software i biler.