• Firmabil
  • Jura

What!? Skal jeg betale min arbejdsgivers bilafgift?

Du risikerer at betale din arbejdsgivers afgifter på firmabilen
  • 19.08.2024
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Fra efteråret risikerer du at hænge på den periodiske afgift på en bil, som ikke er din. Med mindre skatteministeren kommer til fornuft og sløjfer ny skør skatteregel

Er du firmabilist, håndværker eller lastbilchauffør? Så læs videre. For endnu engang skaber en mystisk skatteregel usikkerhed blandt firmabilister.

Skatteministeriet har udstukket et nyt regelsæt (en bekendtgørelse), som betyder, at virksomheder fremover i motorregistret skal skrive, hvem som fast er bruger af køretøjet.

Det sker konkret ved, at medarbejderen, der bruger køretøjet i mere end 30 dage, skal registreres som det, der hedder sekundær bruger – mens virksomheden skal registreres som primær bruger.

Alt dette administrative ekstraarbejde for virksomheder skal gøre det nemmere for Skat og politiet at fastslå, hvem der bruger et køretøj – fx i forbindelse med firmabilbeskatning og vanvidskørsel.

Men ved at blive registreret som sekundær bruger hæfter du med for virksomhedens ubetalte bilafgifter, skriver Motorstyrelsen.

Og wupti, hænger du på virksomhedens gæld

Ifølge skatteminister Jeppe Bruus’ nye bekendtgørelse hæfter samtlige ejere og brugere af et køretøj nemlig solidarisk for de periodiske afgifter af køretøjet.

Normalt er det sådan, at CO2-afgiften for personbiler og varebiler samt vejbenyttelsesafgiften for lastbiler opkræves hos den primære bruger, altså virksomheden.

Men kan virksomheden (den primære bruger) ikke betale, fx på grund af konkurs, så sendes regningen fluks videre og opkræves hos de øvrige ejere og brugere af køretøjet.

Bekendtgørelsen giver to eksempler, hvor firmabilisten eller håndværkeren hæfter, hvis arbejdsgiveren ikke har betalt den periodiske afgift:

  1. Et leasingselskab leaser et køretøj til en forhandler, som subleaser det til en virksomhed, der stiller køretøjet til rådighed for en ansat. I dette tilfælde skal leasingselskabet registreres som ejer, forhandleren som sekundær bruger, virksomheden som primær bruger, og hvis køretøjet er forbeholdt den ansatte, skal den ansatte også registreres som sekundær bruger.
  2. En håndværker får stillet en montørbil til rådighed af sin arbejdsgiver, og bilen bruges kun af medarbejderen. Virksomheden registreres som primær bruger og medarbejderen som sekundær bruger. Det gælder uanset, om medarbejderen skal beskattes af fri bil eller ej.

Kan koste dig mange tusind kroner

Det mest oplagte scenarie, hvor du kan hænge på regningen, er, hvis din arbejdsgiver går konkurs. Her vil du ikke alene skulle sige farvel til dit job og løn, men vil få en opkrævning for gælden af de periodiske afgifter, som ligger ubetalt.

For en firmabilist i en benzin- eller dieselbil vil det typisk løbe op i 4.000-5.000 kr. årligt og noget mindre, hvis det er en elbil.

Mens det for en lastvognschauffør kan udløse en regning på 5.581-17.555 kr., hvis der i konkursboet ligger 1 års ubetalt vejbenyttelsesafgift.

Det gælder uanset, om du i forvejen bliver beskattet for at kunne bruge bilen eller ej.

Kom som en tyv om natten

De økonomiske konsekvenser for firmabilister, håndværkere og lastbilchauffører stod klart samme dag, hvor alle landets skolebørn var på vej på ferie den 28. juni. En måned senere fik transportbranchen, som blev hårdest ramt økonomisk – 3F transport, Danske Vognmænd, Dansk Mobilitet m.fl. – til at advare om flere uheldige konsekvenser ved de nye regler.

Det har fået Gert Holleufer, lastbilchauffør gennem 30 år, til at overveje at stoppe, hvis ikke reglerne ændres, fortæller han til Nordjyske.dk.

Også Business Danmarks landsformand, Jens Neustrup Simonsen, betegner bekendtgørelsen i bedste fald som sjusk og i værste fald i strid med funktionærlovens §9 om, at ansatte ikke skal have udgifter ved at tage på arbejde.

”Den nye absurde regel svarer til, at medarbejderne skal betale virksomhedens ejendomsskatter og vand- og elafgifter, hvis virksomheden går konkurs – fordi de har haft adgang til at bruge bygningen, drikke vand af hanerne og have lys i loftet. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at det har været skatteministerens intention med loven,” siger han.

Business Danmark har henvendt sig til skatteministeren med en opfordring til at ændre reglen hurtigst muligt.

Ikke første ekstraregning til firmabilister

Jens Neustrup Simonsen hæfter sig ved, at det ikke er første gang, at Skatteministeriet sætter firmabil folkets tillid til skattesystemet på prøve.

Lige op til sommerferien 2022 lavede regeringen en ny aftale, som i første omgang udskrev en ekstraregning på 490 mio. kr. til firmabilister, som havde fulgt politikernes råd om at vælge en halvelektrisk plug-in hybridbil.

Efter kritik fra blandt andre Business Danmark blev beløbet halveret. Før forslaget helt faldt bort i kølvandet på folketingsvalget efteråret 2022.

I genberegningens kølvand

”Kort sagt er vi på fire år gået fra, at det var bekymringsfrit at have en firmabil, hvor man havde sikkerhed for sine udgifter, til rent lotteri, hvor beskatningen eller andre udgifter pludselig kan støde til,” siger Jens Neustrup Simonsen med henvisning til genberegningsprincippet for firmabiler, som så dagens lys i januar 2020.

Genberegningen – hvor bilens endelige beskatning først fastlåses tre måneder efter levering – har skabt stor usikkerhed om firmabilbeskatningen, fordi den nu afhænger af vilkårlige prisudsving på brugtvognsmarkedet, lange leveringstider og -kriser.

I 2022 toppede brugtpriserne efter at være steget over 20 pct. på et år. Det gav uforståelige og uforudsete ekstrabeskatninger til mange firmabilister, som i 9-12 måneder forinden havde bestilt bilen hjem under helt andre prisforudsætninger.

I 2023 blev mange firmabilister overraskede over, at genberegningen ikke medførte en lavere skat i tilfælde af, at bilpriserne faldt, som det var tilfældet i 2023, hvor Tesla sænkede priserne markant.

Genberegningen får også betydning for dig, der skifter firmabil hen over nytår de kommende år. Her indfases gradvist en forhøjelse af registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler. Det betyder, at en elbil til 450.000 kr. næste år stiger med 11.427 kr., og en plug-in hybrid til samme pris stiger 17.682 kr., skriver FDM.

Du kører billigere med kørepenge end i firmabil

Business Danmark afslørede sidste år, at det for langt de fleste er markant billigere at få kørepenge for at bruge egen bil på jobbet end at have en fri firmabil.

Egen bil med kørepenge vinder i stort set alle scenarier, uanset om du kører mange kilometer for jobbet eller i en større bil. Undtagelsen er, hvis du kører rigtig mange private kilometer – og naturligvis, hvis du køber en bil, hvor du oplever et stort prisfald, som det er set med Tesla.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.