• Skat
  • Firmabil

Toldkrig kan detonere skattebombe under el-firmabiler

El-bilen MG fra Kina kan se frem til den største ekstra toldafgift
  • 14.06.2024
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

USA firdoblede i maj afgiften på biler fra Kina. Nu indfører EU også en toldmur, der kan medføre prisstigninger og uforudset høje genberegninger af firmabiler

Billige statsstøttede kinesiske elbiler udgør en trussel mod europæiske bilproducenter. Derfor truer EU-kommissionen nu kineserne med at indføre en ekstra toldsats på 17-38 pct. på biler lavet i Kina for at skabe mere lige konkurrence.

EU har givet de kinesiske myndigheder frem til 4. juli til at finde en alternativ løsning, ellers toppes den nuværende afgift på 10 pct. med de ekstra toldsatser.

Ekstratolden rammer alle elbiler produceret i Kina. Det gælder ikke kun eksotiske mærker som NIO, Xpeng og BYD, men også Volvo og Polestar ejet af koncernen Geely - samt Tesla 3, der produceres i Kina.

Hvor voldsomt toldsatsen rammer de enkelte mærker varierer. Hårdest kommer det til at gå ud over et af de mest solgte kinesiske mærker i Europa, elbilen MG fra Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC.

• BYD: 17 pct.

• Geely: 20 pct. - fx Volvo og Polestar

• SAIC: 38 pct. – fx MG

Prisen afgørende for kinesiske biler

Ifølge tal fra bilstatistik.dk er der indregistreret over 30.000 nye elbiler i Danmark i 2024 – heraf hver femte fra et kinesisk mærke, mens det kun var hver tiende i 2023, skriver finans.dk.

Fem kinesiske biler deltog også i testfeltet, da Jyllands-Posten og medlemmer af Business Danmark sidste år testede otte biler og kårede Årets Businessbil 2024. Her vandt VW ID7 foran BMW i4, mens kinesiske BYD sneg sig ind på tredjepladsen takket være en kraftfuld motor til en skarp pris.

Hvor stor del af ekstratolden de kinesiske bilproducenter vil æde, og hvor meget der læsses over på forbrugerne, er endnu uvis. Afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, forventer dog, at vi kommer til at se dyrere elbiler, og at tolden vil bremse omstillingen til elbiler.

"Det er endnu uvist, om og i givet fald hvor meget af tolden der vil blive sendt videre til forbrugeren. Men det er grundlæggende et problem, at netop de kinesiske bilproducenter har de billigere elbiler i salgskataloget, som forbrugerne efterspørger, og at der nu er en risiko for, at de stiger i pris. Det har samtidig den afledte effekt, at det kan lette presset på de europæiske elbilproducenter, der fremadrettet vil have mindre konkurrencepres til at fremme deres udvikling af billigere elbiler og til at holde prisen nede. Tolden risikerer samlet at resultere i et mindre og dyrere udvalg af elbiler til de europæiske forbrugere," siger han.

Til FDM siger analytiker i AUTOINC, René Tønder, at han ikke forventer store prisstigninger på biler fra Geely og BYD, fordi producenterne i forvejen tjener så godt, at de har råd til at æde den højere told. Tolden vil derfor næppe redde de europæiske producenter, men måske blot udsætte invasionen af kinesiske biler en smule.

Firmabilister igen i klemme ved genberegning

Om handelskrigen optrappes og straftolden indføres, får vi svar på 4. juli. Men selv i EU-medlemslandes rækker er både Tyskland, Sverige og Ungarn betænkelige ved den nye linje, skriver Politiken.

Men ét er sikkert. Hvis toldmuren indføres og bilpriserne stiger, vil landets firmabilister – i modsætning til private bilkøbere – endnu engang komme økonomisk i klemme på grund af reglen om genberegning af bilens beskatningsværdi, som især slår igennem, når bilpriserne stiger og falder brat.

Triller en privat køber for eksempel ud fra forhandleren 1. juli i en bil til 350.000 kr., så vil den nye toldsats ikke påvirke købet.

Men modtager en firmabilist en leasingbil til 350.000 kr. samme dato, så skal bilens pris og beskatningsgrundlag genberegnes senest 1. oktober – altså tre måneder efter den højere told er indført. Her vil brugtpriserne, som styrer genberegning, højst sandsynligt være steget, hvilket vil medføre en ekstra skatteregning til firmabilisten i hele leasingperioden.

Skatteminister Jeppe Bruus (S) har ad flere omgange fastholdt, at reglerne ligestiller private bilkøbere og firmabilister, hvilket var formålet med loven.

Det skete også, da Business Danmark i finans.dk tidligere på året kritiserede genberegningsreglen for også at give privatbilister fordele ved prisfald. Her fortalte firmabilist Tom Andersen, at han skulle beskattes af den fulde pris af sin nye Tesla Model Y på 471.000 kr., selvom Tesla halvanden måned før genberegningen af firmabilen, havde sænket priserne med 35.000 kr. Den gevinst kunne private bilkøbere til gengæld putte lige i lommen.

Det fik Business Danmark og SMVdanmark til at skrive til skatteministeren om det ulogiske i, at genberegningen kun kan stige, men aldrig falde. Men det var skatteminister Jeppe Bruus helt uenig i.

"Formålet med genberegningsreglerne er ikke at skabe en særlig fleksibilitet for leasingkøretøjer, så der kan ske tilpasning af et eventuelt prisfald i markedet efter lejeforholdets start. En ændring af reglerne for genberegning, så der også kan ske nedjustering af beskatningsgrundlaget ved prisfald på markedet, ville give leasingkunder mulighed for at minimere risikoen for generelle prisfald, som privatpersoner, der køber en bil, der efterfølgende falder i værdi, ikke har. Det vil efter min opfattelse ikke være en rimelig forskelsbehandling," skrev han til Business Danmark i foråret.

Reglen om genberegning af skatten på firmabiler så dagens lys vinteren 2020. Formålet var at sikre, at brugere af leasede firmabiler skulle betale skat af samme værdi, som man ville skulle give for bilen i privat handel.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.