Årets firmabil er en stor tysk hatchback
VW ID.7 Pro er kåret til Businessbilen 2024. Den vandt finalen i årets store el-firmabilstest foran en tysk konkurrent og en kinesisk outsider
Den er rummelig og komfortabel – og der sidder et VW-logo i fronten på Businessbilen 2024.
Den helt nye VW ID.7 Pro hentede nemlig titlen, da Business Danmark kårede tidens fremmeste firmabil i et finalefelt med rent elektriske modeller foran BMW i4 og kinesiske BYD Seal.
Testen fandt sted på vejene omkring Munkebjerg Hotel i Vejle, hvor også den nye Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, Xpeng P7, Nio ET5 og Polestar 2 blev bedømt.
Der var flere årsager til, at VW ID.7 Pro hentede sejren ved kåringen, hvor juryen bestående af syv firmabilister, to biljournalister og en fysioterapeut testede bilerne over to dage.
Her trak egenskaber som komfort, god indretning og ikke mindst en nærmest overdådig plads med især bagsædeplads i ministerklassen op.
Foto Jonas Ahlstrøm
ID.7-modellen, som blev valgt, koster fra 479.995 kr. med en beskatningsværdi ved erhvervsleasing fra 439.994 kr. Til den pris får man en bil, der klarer op til 618 km på en opladning og kan lynlade med op til 175 kW. Listeprisen på bilen er efter kåringen sat ned til 449.995 kr. med en beskatning på 419.995 kr.
Samtidig er der pænt med udstyr som full LED-forlygter, digital instrumentering, med Head Up Display, nøglefri start, varmepumpe og termisk forvarmning af batteri og ergonomiske sæder med mange indstillingsmuligheder.
Et solidt tysk værktøj
Et af de jurymedlemmer med VW ID.7 øverst på stemmesedlen, er Jesper Kusk, der arbejder som projektkonsulent hos firmaet Tarkett og kører 55.000 km årligt. Han fremhæver, hvad der trækker op.
- Det er køregenskaberne, det er komforten, og det er rummeligheden i kabinen. Som far til tre betyder anvendeligheden meget for mig. Det er ikke en bil, der kommer med noget overraskende. Men det er et solidt stykke værktøj, og man føler sig sikker i bilen, siger Jesper Kusk.
Lars Bundgaard, formand for trafikpolitisk udvalg i Business Danmark, tilslutter sig.
- VW ID.7 er en firmabil, der byder på afbalancerede køreegenskaber til de lange stræk, velstøttende ergonomiske sæder, masser af plads og ikke mindst en god udstyrspakke, siger han.
Kineser sneg sig i finalen
Årets felt af kandidater bød på en række nye mærker fra Asien. De fleste jurymedlemmer havde VW ID.7 som favorit i den afsluttende runde, men der var også en enkelt, der havde et godt øje til den mere klassiske BMW i4 samt et par stykker der ville have den helt nye kinesiske BYD Seal med over 500 hestekræfter øverst på podiet.
Det gjaldt for René Pedersen, der er teknisk salgskonsulent hos Roth Danmark, og kører 40.000-45.000 km. årligt.
- BYD Seal er lidt sjovere. Den ligger godt på vejen, du sidder rigtig godt, og der er alt i udstyr, mens den er godt prissat. Pladsen på bagsædet er også god, mens det kniber i bagagerummet, siger René Pedersen, der gerne havde set, at BYD Seal havde haft en stor bagklap frem for den klassiske sedan-udformning.
En helstøbt bil til alle
Stig Holm, som er fysioterapeut og afdelingsleder for Human House i Kolding, der rådgiver inden for ledelse og arbejdsmiljø, har VW ID. 7 som sin favorit.
- ID. 7 rammer fuldstændig plet. Dørene åbner bredt, så den er nem at stige ind og ud af, og sæderne er rigtig gode med fin lændestøtte og sædeforlængelse til førere med lange ben.
- Instrumenthuset sidder lige foran føreren. Her er Head Up Display som standard, så man kan koncentrere sig om kørslen, og der en stor klar central infotainment-skærm, siger han og uddyber:
- Opsætningen er gennemført, da skærmen er drejet mod føreren, og det fungerer intuitivt godt. Mens man også kan indrette den personligt med ”Widgets”. Rattet er rigtig godt, men der mangler dog muligheden for at kunne få det justeret tilstrækkeligt op til de helt høje personer.
Stor forskel fra top til bund
I den anden ende af skalaen som den mindst ergonomiske bil, finder vi Hyundai Ioniq 6, hvis sæde absolut ikke imponerede Stig Holm.
- Det var som at sætte sig i en dårlig sofa. Sædet kunne ikke indstilles ordentligt. Det var for bredt. Der var ingen støtte i siderne, så man følte, at man kunne glide ud, mens lændestøtten også var elendig, fortæller Stig Holm, der heller ikke er vild med indretningen, hvor han oplever, at afstanden til den centrale infotainmentskærm er for lang, så man skal række sig unødigt meget.
- Du bliver nødt til at læne dig frem for at kunne nå den sidste tredjedel af skærmen. Samtidig flyder farver i skærmen meget ud, så det du skal trykke på, ikke træder tydeligt frem. Det har den betydning, at du måske ikke kan ramme ikonerne præcist under kørslen, siger Stig Holm, som også påpeger, at et meget lille hul til det dybe bagagerum gør det svært at placere og hente bagerst ind og ud. En skavank flere af bilerne led af.
Leasingselskaber: En bil med potentiale
Jesper Lyndberg, som er chef for Alphabet Leasing, ser fine muligheder for ID.7.
- Perspektiverne er gode. Her er en rækkevidde over 600 km og en stor kabine, og så ligger den på et godt prispunkt. Der er ikke en eneste chokoladesælger, der kan være utilfreds med sådan en bil. Den kunne godt blive danskernes nye favorit, lige som VW Passat har været det, siger han og peger på, at anvendeligheden styrkes af, at der kommer en stationcar-version til næste år.
Jens Haarmark Nielsen, der er chef for Fleet Management hos Nordania Leasing, er enig i vurderingen af ID.7.
- Det er en rigtig spændende bil, som passer til mange firmabil-brugere. Det er jo den første model af sin slags, vi ser fra VW, hvor vi tidligere primært har fået elbiler formet som SUV’er. Men det mere klassiske design sidder lige i skabet, og så giver det ID.7 den fordel, at den lavere form giver mindre vindmodstand og dermed længere rækkevidde end de høje konkurrenter, siger Jens Haarmark Nielsen.
- Priserne ser også fornuftige ud. Der er i hvert fald mange, der kan være med på startprisen. Den krævende firmabilist vil nok sætte nogle krydser på listen med ekstraudstyr for at få en helstøbt oplevelse, og det giver selvfølgelig en højere pris. Netop prisen er helt afgørende i det segment, hvor konkurrencen er enorm, så ID.7 bliver måske ikke en bil, vi ser helt på toppen af salgslisterne, men det må fremtiden vise, lyder det fra flådechefen, der ser frem til stationcaren.
- Vi ved, det er en biltype, der historisk har været populær hos firmabilisterne, så den version har jeg endnu større forventninger til. Man skal dog ikke undervurdere de praktiske egenskaber i den nuværende hatchback-version. Med den store bagklap er der god adgang til det store bagagerum, siger han.
De tre øverst på podiet
1. VW ID.7
2. BMW i4
3. BYD Seal
Fakta: Businessbilen 2024
Det er 18. gang, at Business Danmark kårer Årets Businessbil i samarbejde med JyllandsPosten.
Det sket i år med en jury bestående af syv firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi.
Testen foregår over to dage, hvor køreegenskaber, komfort, sæder, økonomi og udstyr vurderes.
For tredje år i træk medvirker udelukkende elbiler.
De 8 biler i årets test
BMW i4 eDrive 36 M Sport
Rækkevidde: 472 km., DC-lynladning:180 kW
Pris, denne model fra: 469.550 kr. – beskatning fra: 450.000 kr.
BYD Seal Excellence
Rækkevidde: 520 km., DC-lynladning: 150 kW
Pris, denne model fra: 379.995 kr. – beskatning fra: 359.998 kr.
Nio ET 5 75 kW
Rækkevidde: 456 km., DC-lynladning: 140 kW
Pris, denne model fra:501.000 kr. – beskatning fra: 501.000kr.
Hyundai Ioniq 6 LR RWD 77,4 Advance
Rækkevidde: 614 km., DC-lynladning: 230 kW
Pris, denne model fra: 429.995 kr. – beskatning fra: 409.723 kr.
Xpeng P7 LR RWD
Rækkevidde: 576 km., DC-lynladning: 175 kW
Pris, denne model fra:399.990 kr. – beskatning fra: 399.990kr.
VW ID.7 Pro
Rækkevidde: 618 km., DC-lynladning: 175 kW
Pris, denne model fra: 479.995 kr. – beskatning fra: 439.994 kr.
Tesla Model 3 RWD
Rækkevidde: 513 km., DC-lynladning: 170 kW
Pris, denne model fra: 339.990 kr. – beskatning fra: 339.990 kr.
Polestar 2 Long Range Single Motor
Rækkevidde: 655 km., DC-lynladning: 205 kW
Pris, denne model fra: 415.000 kr. – beskatning fra: 389.774 kr.
Tidligere vindere
2023: Skoda Enyaq 80 Plus
2022: Audi Q4 40 e-tron Attitude
2021: Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
2020: BMW 320d Touring
2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D
2017: Renault Talisman 160 hk DCi
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2014: Skoda Octavia 2,0 TDi
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda6 2,0