Pas på, hvordan du deler på LinkedIn

Danskerne deler lystigt indhold på sociale medier - uden at skænke en tanke på rettigheder. Det kan i værste fald udløse en bod. Se juristens råd
  • 10.06.2022
  • Nikolaj Henum Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Danskerne deler lystigt indhold på sociale medier - uden at skænke en tanke på rettigheder. Det kan i værste fald udløse en bod. Se juristens råd

Hvor tit er du ikke støt på et billede af en artikel fra et nyhedsmedie, når du scroller newsfeedet igennem på LinkedIn? Men har du nogensinde tænkt over, om artiklen er delt på lovlig vis – altså med journalistens samtykke?

Flertallet af danskerne tænker ikke det mindste på andres rettigheder, før de deler indhold på sociale medier, viser ny rundspørge lavet af Userneeds for Business Danmark.

Mange virksomheder arbejder i dag med employer advocacy, hvor de opfordrer medarbejdere til at dele indhold om og af virksomheden – hvilket hver tredje gør.

- Jeg er sikker på, at de virksomheder, der har professionaliseret deres indsatser omkring deling af materiale på sociale medier, har helt styr på, hvad man må dele, og hvad man ikke må. Så det er sjældent virksomhedens eget indhold, man nødvendigvis skal være varsom omkring, fortæller Aslaug Kleve Kiertzner, juridisk konsulent i Business Danmark, fagforening for salg og marketing.

SE, HVAD DU MÅ DELE

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.