Ombudsmanden strammer kursen og politianmelder flere influencere
Influencere får nu politisager om brud på markedsføringsloven på nakken. Sagerne kan få stor betydning for alle influencere, mener Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden har nu meldt et ukendt og unavngivet antal influencere til politiet i ni sager om overtrædelse af markedsføringsloven. Samtidig har han indskærpet reglerne over for andre influencere i forbindelse med 31 overtrædelser, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
"Når influencere driver deres profiler på sociale medier via et CVR-nummer, er de allerede af den grund erhvervsdrivende. Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven – præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder," fortæller Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
I flere af sagerne drejer det sig om indhold, hvor der indgår alkohol, energidrikke og beskrivelser af farlige situationer. Men også opslag, hvor influencere opfordrer børn til køb, eller hvor influencerens egne produkter indgår, uden at det tydeligt er markeret som reklame.
"Influencere, der særligt henvender sig til børn og unge, skal være ekstra varsomme, fordi markedsføringsloven indeholder en række særregler, som skal beskytte børn og unge. Deres opslag på sociale medier må derfor ikke indeholde alkohol eller energidrikke. De må heller ikke beskrive farlige situationer eller situationer, som tilsidesætter almindelig sikkerhed – og det gælder uanset, om deres opslag er reklame eller ej," siger han.
Mange anmeldelser, store bøder og strammere regler
Det er uvist, hvilke influencere Forbrugerombudsmanden har politianmeldt.
Men en af dem, der har fået indskærpet reglerne fra Forbrugerombudsmanden, er ifølge DR en stærkt utilfreds Morten Münster med knap en halv million følgere på Youtube.
Det er langt fra første gang, at influencere hives i retten for overtrædelser af markedsføringsloven.
I november 2023 politianmeldte Forbrugerrådet Tænk flere kendte influencere: Lakserytteren, Morten Münster, Oscar og Elias Hole, Martin Guldborg, Rebecca Charlotte Dahl, Mika Schultz, Judex og Mr. Spyplant.
Og i 2022 blev en dansk influencer dømt for skjult reklame i sine opslag. Retten fandt en bøde på 85.000 kr. rimelig, men influenceren slap med en bøde på 40.000 kr. på grund af den lange sagsbehandlingstid på mere end tre år, skriver advokathuset Kroman Reumert.
I august 2024 inviterede erhvervsminister Morten Bødskov så en række influencere og influencerbureauer til møde, efter at virksomheder flere gange har brugt influencere til at sælge usunde fødevarer til børn under 13 år og dermed brudt branchens eget kodeks.
Efter mødet sagde han til DR.
"Jeg føler mig helt overbevist om, at det kommer vi til (at lave lovgivning, red.)," siger ministeren.
Det er Forbrugerombudsmandens nye strammere fortolkning af influencere som virksomheder blandt andet udtryk for.
De nye regler har skabt stor forvirring blandt en lang række influencere. 120 influencere har i et åbent brev kritiseret de nye regler, som de mener, gør det vanskeligt at være influencer. Forbrugerombudsmanden har inviteret influencere til informationsmøde.