• Job
  • Karriere

Nyt job: Din hurtigste vej til succes

6 råd til en god indkøring på jobbet
  • 10.02.2025
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Grundig oplæring og introduktion øger dine odds for succes i et nyt job. Men mange virksomheder tager let på opgaven. Se, hvordan du kan tage sagen i egen hånd

De første turbulente dage med et bombardement af navne, begreber og informationer efterfulgt af nye arbejdsopgaver, -gange og -procedurer.

Et godt onboardingforløb har stor betydning for både virksomheden og den ansattes succes i jobbet, fastslår onboarding-ekspert og forfatter Christian Harpelund i en Business Danmark video om onboarding.

"Oplever man en god onboarding, har man ti gange større sandsynlighed for at være i samme job efter to år. Det betyder meget for arbejdsgiveren, som gerne vil knytte dig til arbejdspladsen, men faktisk allermest for dig," siger han og uddyber:

"Det kan godt være, at du gerne vil skifte job hyppigt, men det kunne også være, at du hellere selv vil bestemme, om det er et godt sted at være og gøre karriere."

Marketing er mest utilfreds med oplæring

Christian Harpelund understreger, at det er virksomhedens ansvar at sikre medarbejderne en grundig indkøring.

Ifølge nye tal fra Business Danmark dumper godt hver femte (17 pct.) af alle lønmodtagere den introduktion, de selv fik på jobbet. Det gælder især ansatte i marketing (24 pct.).

Det er et problem for både virksomhederne og de nyansatte, påpeger Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør i fagforeningen Business Danmark.

"Denne svage onboarding-kultur skaber ikke bare frustration og magtesløshed hos de enkelte medarbejdere – den koster også virksomhederne dyrt i form af lavere produktivitet og øget personaleomsætning," siger han.

"Det slår særligt igennem i marketing, fordi man her sidder helt centralt i hjertet af virksomheden, hvor man skal forstå virksomhedens DNA, tone, stil og kultur for at ramme den helt rigtigt. Oveni skal man så lære at mestre en masse tekniske systemer," siger han og opfordrer nyansatte til at spørge ind til virksomhedens onboardingforløb og om nødvendigt tage sagen i egen hånd, så man hurtigere lærer at mestre de nye opgaver og gør et godt indtryk på nye kolleger og chefer.

Jobskifte: Lille hack giver stor tryghed

Sådan tager du sagen i egen hånd

Christian Harpelund påpeger, at det på tværs af sektorer tager 9-10 måneder at blive onboardet.

"Undervejs vil der være op- og nedture. Det er ofte kulturen, relationerne og følelsen af at have de nødvendige kompetencer, som gør det svært undervejs, så man skal være tålmodig."

Han anbefaler især, at du som ny medarbejder er nysgerrig på, hvad virksomheden kommer af, dens historie, værdier og normer, så du nemmere kan afkode, hvad det er for et sted, du er landet, og forstå meningen med virksomhedens uskrevne regler, beslutninger og strategier.

Christian Harpelund fremhæver seks nøglepunkter, der sikrer en vellykket integration af nye medarbejdere. Du kan også læse mere om dem i bogen ”Onboarding: Flyvende fra start”, som Christian Harpelund har skrevet sammen med Morten Højberg – bogen kan lånes på ereolen.

1. Bliv integreret i organisationens kultur

En succesfuld onboarding starter med at forstå virksomhedens værdier, normer og arbejdskultur: hvordan organisationen arbejder, hvilke uskrevne regler der gælder, og hvordan man bedst navigerer i virksomhedens struktur. En stærk kulturel integration skaber tryghed og øger følelsen af tilhørsforhold.

Gode råd: Observer og noter, hvordan man kommunikerer, samarbejder og leder. Stil spørgsmål, læs interne referater, forstå historien, engager dig i arrangementer, vær åben, og søg feedback, så du bedre kan tilpasse dig.

2. Forstå og brug regler og rammer

Du kan bidrage effektivt, når du kender virksomhedens politikker, procedurer og forventninger. Det kan være alt fra complianceregler til interne processer og ansvarsområder. Når du kan navigere i det, kan du performe bedre.

Gode råd: Lær det i små doser ad gangen. Start fra toppen, og spørg ind til de kritiske regler med store konsekvenser. Spørg også ind til konteksten og meningen bag de vigtigste regler.

3. Engager dig i faglige og sociale netværk

Relationer spiller en afgørende rolle i en vellykket onboarding. Opbyg stærke professionelle netværk, og bliv en del af det sociale fællesskab på arbejdspladsen. Det gør det lettere at få adgang til viden, få sparring og trives. Mentorordninger, sociale arrangementer og tværfaglige samarbejder kan understøtte denne proces.

Gode råd: Vær proaktiv, deltag i sociale aktiviteter, find allierede, spis frokost med de andre, engager dig i udvalg, tilbyd din hjælp, og tilmeld dig firmasport – så falder du hurtigt til.

4. Etabler et konstruktivt samarbejde

Effektiv onboarding handler ikke kun om individuel læring, men også om at kunne arbejde godt sammen med kolleger og samarbejdspartnere. Det indebærer, at du forstår teamets dynamik, forventninger til kommunikation, og hvordan man bedst bidrager til fælles mål i organisationen. På den måde kommer du bedre i mål med dine opgaver.

Gode råd: Husk at lede opad, så du kommer på chefens radar og forstår, hvad chefen bliver målt på, og hvordan du kan bidrage til chefens succes.

5. Brug og udvikl dine kompetencer

Du skal ikke kun lære virksomhedens systemer – du skal også bringe dine unikke færdigheder i spil. En god onboarding giver dig mulighed for at bruge dine evner og udvikle dig.

Gode råd: Sæt dig ind i virksomhedens jargon og terminologi. Notér diverse forkortelser, hvis virksomheden ikke har en intern ordbog. Afklar hurtigt, hvis du har brug for nye kompetencer, og bed om dem. Sørg for, at du kan sætte dine eksisterende kompetencer godt i spil – map dem, og byd ind.

6. Bidrag med synlig værdi

Det ultimative mål med onboarding er at sikre, at du hurtigt kan levere værdi til virksomheden. Når de første fem punkter er på plads, vil du som ny medarbejder føle dig tryg, kompetent og motiveret til at tage ansvar og bidrage aktivt til organisationens succes.

Gode råd: Find en hurtig small win, hvor du ser et hul og nemt kan bidrage – også selvom det ikke er din kerne-KPI, dog uden at gå ud over dit mandat.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.