Medieanalyse: Danske kanaler dominerer lyd og streaming
De gamle public service-kanaler dominerer fortsat det danske marked for streaming. Læs DR's store analyse af medieudviklingen
TV 2 og DR sidder stadig tungt på det danske tv- og streamingmarked – foran internationale giganter som Viaplay, Warner Bros. Discovery, Netflix og YouTube.
Ifølge DR's nye analyse af medieudviklingen 2024 lagde de to store public service-stationer, DR og TV 2, beslag på 62 pct. af danskernes tidsforbrug på tv og streaming, hvilket er på niveau med de to foregående år.
Udviklingen skyldes et stort hop i danskernes daglige tidsforbrug af streaming-indhold hos DR og TV 2 – der kun er overgået af YouTube – og som kompenserer for det fortsatte fald i forbruget af det traditionelle flow/live-tv.
Lyd klarer sig også godt
Klassisk radio dominerer fortsat danskernes lydbillede. 85 pct. over 12 år lyttede i 2024 ugentligt til radio, og den suverænt mest lyttede kanal er DR P4.
Men trods de gode takter er både andelen og minutterne, vi bruger på radio, faldende. Der, hvor radioen står stærkest, er i morgentimerne, mens konkurrencen fra podcasts stiger ud på eftermiddags- og aftentimerne.
Til gengæld er andelen af podcastlyttere i fortsat vækst. Stærkest står mediet blandt de 25-31-årige, hvor 61 pct. hører podcast ugentligt, efterfulgt af de 15-24-årige, hvor 50 pct. lytter med.
Den mest streamede podcastserie er "Genstart" på DR med 771.000 ugentlige downloads efterfulgt af "Mørkeland" fra Bauer Media med 407.000 ugentlige downloads.
Overvej radio i dit mediemix, siger bureau-stifter
(Foto: © Agnete Schlichtkrull)