• Medier
  • Markedsføring

Medieanalyse: Danske kanaler dominerer lyd og streaming

Foto: © Agnete Schlichtkrull
  • 27.01.2025
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

De gamle public service-kanaler dominerer fortsat det danske marked for streaming. Læs DR's store analyse af medieudviklingen

TV 2 og DR sidder stadig tungt på det danske tv- og streamingmarked – foran internationale giganter som Viaplay, Warner Bros. Discovery, Netflix og YouTube.

Ifølge DR's nye analyse af medieudviklingen 2024 lagde de to store public service-stationer, DR og TV 2, beslag på 62 pct. af danskernes tidsforbrug på tv og streaming, hvilket er på niveau med de to foregående år.

Udviklingen skyldes et stort hop i danskernes daglige tidsforbrug af streaming-indhold hos DR og TV 2 – der kun er overgået af YouTube – og som kompenserer for det fortsatte fald i forbruget af det traditionelle flow/live-tv.

DR Medieudvikling 2024

Lyd klarer sig også godt

Klassisk radio dominerer fortsat danskernes lydbillede. 85 pct. over 12 år lyttede i 2024 ugentligt til radio, og den suverænt mest lyttede kanal er DR P4.

Men trods de gode takter er både andelen og minutterne, vi bruger på radio, faldende. Der, hvor radioen står stærkest, er i morgentimerne, mens konkurrencen fra podcasts stiger ud på eftermiddags- og aftentimerne.

Til gengæld er andelen af podcastlyttere i fortsat vækst. Stærkest står mediet blandt de 25-31-årige, hvor 61 pct. hører podcast ugentligt, efterfulgt af de 15-24-årige, hvor 50 pct. lytter med.

Den mest streamede podcastserie er "Genstart" på DR med 771.000 ugentlige downloads efterfulgt af "Mørkeland" fra Bauer Media med 407.000 ugentlige downloads.

Overvej radio i dit mediemix, siger bureau-stifter

DR medieudvikling 2024

(Foto: © Agnete Schlichtkrull)

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.