• Ferie
  • Karriere

Mange venter på erstatning for flyforsinkelse

Du har ret til kompensation, hvis du skulle blive ramt af forsinkelse eller aflysning på flyrejsen. Men pengene kan være længe undervejs
  • 20.06.2023
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Du har ret til kompensation, hvis du skulle blive ramt af forsinkelse eller aflysning på flyrejsen. Men pengene kan være længe undervejs

Skal du på flyrejse? Så skal du huske på, at flyselskaber er forpligtet til at erstatte flybilletter, kost og logi, hvis du rammes af aflysning og forsinkelser.

I kampen for at styrke forbrugernes rettigheder og stramme op på flyselskabernes rettidighed indførte EU i 2004 regler om økonomisk kompensation til passagerer, som får forstyrret deres rejse på grund af overbookede og for sent aflyste fly.

Senere har EU-domstolen udvidet kompensation til også at gælde forsinkede fly. Disse regler kan kun afviges i særlig udefrakommende tilfælde som ekstremt vejr, politisk uro og strejker hos leverandører.

Det betyder, at du i dag har krav på flere hundrede euro i kompensation, hvis du ankommer mere end tre timer for sent eller dit fly aflyses mindre end 14 dage før afgang – medmindre der altså er tale om force majeure.

Og vigtigst af alt, kompensationen tilfalder dig personligt – uanset om du rejser privat eller på forretningsrejse – fordi det er dig, der har ulempen og kommer for sent ud eller hjem – medmindre andet er aftalt med din arbejdsgiver.

Lige nu er bunken stor, men…

Der er ingen tvivl om, at dønningerne efter corona og den stigende konkurrence fra lavprisselskaber har sat sine spor blandt verdens luftfartsselskaber. Og dertil kommer strejker, som påvirker mængden af nye sager – blandt andet var der et boom af anmeldelser i forbindelse med pilotstrejken sidste sommer.

- Vi rejser sager mod luftfartsselskaber på vegne af mange passagerer, som har været udsat for forsinkelser, og den mulighed er der flere og flere, der har fået øjnene op for, fortæller Frederik Hedegaard, pressechef i Flyhjælp.dk, der på linje med andre virksomheder håndterer passagerens klager mod flyselskaberne mod at få en del af en eventuel erstatning.

Og selvom det måske nogle gange kan trække ud, så kommer pengene næsten altid ind i sidste ende.

- Nogle gange går det lynhurtigt, andre gange forsøger luftfartsselskaberne at bringe sagen til domstolene. Der er ikke noget konkret mønster i forhold til de enkelte sager, men der er ingen tvivl om, vi fortsat har mange strejkesager fra 2022 – og faktisk også stadig sager fra strejken i 2019. Selv om det måske kan trække ud, oplever vi, at når de påvirkede passager modtager pengene, så har det været det hele værd – særligt med det in mente, at arbejdsindsatsen for forurettede jo har været minimal, siger han.

Det får du i kompensation pr. næse

Kompensation

Baggrund

Tilbage i 2004 vedtog EU, at du som passager har krav på en kompensation, hvis dit fly er overbooket eller aflyst. Det skete for at fremme passagernes interesser og sikre, at luftfartsselskaberne overholder deres ankomsttider - medmindre der er tale om ”særlige usædvanlige omstændigheder”.

I en årrække var ”særlige usædvanlige omstændigheder” noget, som flyselskaberne dækkede sig ind under og brugte i vidt omfang for at undgå at betale erstatning.

I 2008 besluttede tyske Friederike Wallentin-Hermann at prøve sin sag af ved EU-domstolen. Her vandt hun retten til en godtgørelse fra flyselskabet Alitalia, som dannede præcedens for lignende hændelser, så de ”særlige udsædvanelige omstændigheder” ikke længere kunne gradbøjes, men kun gjaldt force majeure situationer og udefrakommende hændelser som flyselskabet på ingen måde kunne gardere sig i mod.

I 2009 blev retten til kompensation udvidet til også at gælde flyforsinkelser på tre timer eller mere.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.