Ledigheden runder 5% i salg og marketing
Et stort ledighedshop ramte salg og marketing i juli. Stigning kommer netop som en helt ny dagpengevirkelighed et slået igennem
Fra 4,64 til 5,25 pct.
Så meget steg ledigheden fra juni til juli, hvor hundredevis af håbefulde nyuddannede meldte sig jobklar lige midt i industriferien.
Det er det største hop i ledigheden i flere år og det højeste ledighedsniveau siden august 2021. Det betyder at ledigheden i salg og marketing er markant højere end på det øvrige jobmarked, hvor kun 2,8 pct. stod uden job i juli.
En væsentlig årsag er at salg og marketing er et dimittendfag, som hvert halve år modtager et nyt kuld nyuddannede fra de videregående uddannelser.
En god del af disse nyuddannede starter derfor som jobsøgende på dagpenge, før de får deres endelige jobdebut. Men den kommer hurtigt, forventer Hanne Hjordt, ansvarlig for karrierestartsaktiviteterne i Business Danmark.
-Når virksomhederne kommer op i gear i august og september, så kommer der helt sikkert mere gang i hjulene igen. Så fortvivl ikke, siger hun henvendt til nyledige.
Nyuddannede ikke-forsørgere under 30 år har med de nye dagpengeregler fået skruet de økonomiske tommeskruerne. De kan højest gå et år på dagpenge, ligesom deres dagpenge efter tre måneder falder fra ca. 14.106 til 9.700 kr.
-Der er ikke noget de unge hellere vil end arbejde. Derfor håber jeg også at ledigheden har toppet for nu, siger hun.
Mens dagpengene falder for nyuddannede vil mange andre nyledige opleve, at de vil få op til 3.700 kr. mere i dagpenge.
Ved dagpengereformen blev der indført et såkaldt beskæftigelsestillæg, som hvor dagpengene de første tre måneder kan blive forhøjet fra 19.728 kr. op til 23.449 kr. om måneden, hvis man været i en a-kasse i fire år og opfylder et par andre krav.