Jobmarkedet gløder, men disse profiler har det svært
Rekordmange danskere har job, og ledigheden er lav. Det lyder nemt at være ledig, men det er hårdt arbejde at være på jobjagt, fortæller 55-årige Rico Priesner
Det burde være som at løbe åbne døre ind at finde nyt job, når ledigheden er lav. Sådan er det bare langt fra altid.
Men hvorfor kan det være så svært?
Faktorer som branche, erfaring og alder spiller stadig en afgørende rolle for, hvor attraktiv man er på det ellers "glohede" arbejdsmarked.
Og for dem, der står uden for arbejdsmarkedet, kan det virke paradoksalt og uretfærdigt, at arbejdsgivere råber på arbejdskraft, mens de selv mødes med afslag efter afslag.
Forskellen springer særligt i øjnene i salg og marketing, hvor ekstra mange står uden job. For mens den generelle ledighed er helt nede på 2,9 pct., savner 4,2 pct. et salgs- og marketingjob. Og ledigheden forventes at stige efter nytår.
Men ulighederne stopper ikke her.
Marketingfaget er særligt udfordret
For leder du efter job i marketing, kan jobsøgning være en endnu længere ørkenvandring, end hvis du sigter efter et job som salgskonsulent.
Ifølge Jobindex er antallet af marketingjobs faldet med 43 pct. til 968 job siden højkonjunkturen i 2022. Til sammenligning er antallet af salgsjobs svundet ind med 24 pct. til 2.306 ubesatte job i andet kvartal 2024.
Din mulighed for at finde en vej ind på arbejdsmarkedet afhænger dog ikke kun af branchen. Erfaring spiller en central rolle, og ledighedstallene blandt nyuddannede fortæller sin egen historie.
Trods den rekordlave generelle ledighed kæmper mange dimittender stadig med at finde deres første job, fordi virksomheder efterspørger erfaring, som de nyuddannede endnu ikke har haft mulighed for at opnå.
Endelig spiller alder også en rolle, når det handler om at være attraktiv på arbejdsmarkedet. Selvom emnet ofte er kontroversielt og måske mindre synligt og beviseligt, er det svært at ignorere.
Sidst i november langede beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i Børsen ud efter virksomhederne for at diskriminere seniorer. Og vicedirektør i Dansk Arbejdsgiverforening, Erik Simonsen, afviste blankt i et indlæg i Finans, at der er noget om snakken, fordi aldersdiskrimination ikke slår ud i ledighedsstatistikkerne. Men faktum er, at for mange opleves virkeligheden anderledes.
16 år tilbage og den bedste version af mig selv
Et eksempel er Rico Priesner, en 55-årig erfaren marketingprofil med et CV, der fortæller om solide resultater. Alligevel oplever han, at hans alder ofte står i vejen for nye jobmuligheder, som om hans CPR-nummer modarbejder ham i jagten på et nyt job inden for hans kerneområde som marketing- og udviklingschef.
Rico, født i 1969, har en lang marketingkarriere bag sig med stærke resultater, især inden for B2B-marketing. Ørsted, Solar og Brd. Dahl er blot nogle af de virksomheder, hvor han har arbejdet med marketing, forretningsudvikling og ledelse.
Hans seneste ansættelse var hos badeværelsesfirmaet Ideal Standard, en virksomhed med en lang historie.
Ifølge Rico var det en kort, men lærerig periode, der har bidraget yderligere til hans CV.
”Jeg blev ansat i marts 2023. Og præcis året efter blev virksomheden solgt til belgiske Villeroy & Boch, som besluttede at centralisere en række funktioner. Det betød, at jeg måtte se mig selv stå uden job i sommeren 2024,” fortæller Rico.
Det var ifølge Rico angstprovokerende at skulle søge nyt job, særligt når han gennem hele sin karriere er blevet headhuntet og har fået jobtilbud uden selv at skulle lede aktivt.
Mange ansøgninger, men få samtaler
Siden han modtog beskeden om, at hans funktion blev nedlagt, har Rico sendt omkring 80 ansøgninger.
”Jeg har ikke ligget på den lade side. Alle ansøgningerne er sendt til virksomheder og stillinger, hvor jeg kan se mig selv bidrage og skabe værdi, ligesom jeg har skabt gode resultater i mine tidligere job,” forklarer han.
Det har dog ikke altid været lige nemt.
”Det er ikke, fordi der ikke er jobs derude – det føler jeg virkelig, der er. Og jeg har da også fået noget positiv feedback og været til samtaler. Men når man modtager 71 afslag ud af 80 ansøgninger i et "glohedt" jobmarked, så begynder man at undre sig,” siger Rico.
Og ifølge Rico er det alderen, der spænder ben.
”Jeg har haft en fin dialog med flere virksomheder, men jeg mærker tydeligt deres tøven, når mit fødselsår kommer på banen. En potentiel arbejdsgiver må naturligvis ikke nævne det direkte, men det er ofte klart, at det er årsagen. Nogle gange bliver det endda sagt direkte til mig, såsom: "Vi ønsker yngre kræfter, for du har jo ikke så mange år tilbage på arbejdsmarkedet," fortæller Rico hovedrystende.
Mere at byde på end nogensinde
Hver gang virksomhederne trækker alderskortet, føler Rico en stor frustration.
”Jeg har altid følt mig skattet og værdsat på grund af min mangeårige erfaring, men nu opleves det som et benspænd. For ti år siden fik jeg tilbudt lignende roller, som dem jeg søger nu som marketingchef og leder, selv om mine erfaringer dengang var betydeligt mindre. Det er et paradoks,” siger han.
”Jeg synes, det er drønærgerligt og på alle måder unuanceret. Jeg er lige nu 55 år og har minimum 16 år tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg er i mit livs form og er lige nu den bedste version af mig selv. Jeg har ingen børnesygedage eller skole-hjem-samtaler at tage hensyn til. Det burde være en fordel, ikke en ulempe, for virksomhederne,” siger han.
Selvom han ikke har tænkt sig at give op, bekymrer det ham, at mange i hans generation står over for de samme udfordringer.
”Det skal nok lykkes en dag. Men selv om tallene måske ikke peger direkte på alder som en faktor, er det altså et problem derude. Og det er jeg sikker på, at mange i min aldersgruppe kan nikke genkendende til,” fastslår Rico.