• Hacking
  • Markedsføring

Højsæson for scams – og de virker, desværre

Hver fjerde har trykket på et svindel-link
  • 01.12.2025
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Lige nu modtager vi flere tilbudskampagner på mails, fupopkald og pakkepost-sms’er end på noget andet tidspunkt af året. Det udnytter svindlerne, og vi falder for trickene

Når julehandlen topper, stiger ikke kun omsætningen. Det gør antallet af scam-sms’er og falske mails også.

Pakker, rabatkoder, konkurrencegevinster og "din pakke er på vej"-beskeder er blevet hverdag i indbakkerne, især i november og december, og hackerne rider med på bølgen.

Ifølge en ny Norstat-undersøgelse fra Business Danmark har hver fjerde danske lønmodtager trykket på et snydelink privat eller på arbejdet, kunne BT berette forud for Black Friday.

Ifølge administrerende direktør i Business Danmark, Martin Kildgaard Nielsen, er det foruroligende tal, der både er til skade for forbrugere og virksomheder, fortæller han.

"Det er lige nu, hvor vi shopper allermest, hackere har størst held med deres svindel. De ved, at vi modtager flere nyhedsbreve, tilbudsmails og leveringsbeskeder end ellers. Selv med pakkepostbeskeder skal du være på vagt."

Tempoet stiger, opmærksomheden falder

"Når det hele går så stærkt, er vi mere tilbøjelige til at klikke uden at tænke os om, og samtidig bliver svindlerne mere og mere udspekulerede og ekstremt dygtige til at efterligne de virksomheder, som de forsøger at efterligne og hvis goodwill de snylter på," siger han.

I gennemsnit vurderer lige over halvdelen (55 pct.), at de sagtens kan håndtere digitale trusler som phishing og identitetstyveri. Men hver ottende føler sig ikke rustet – færrest blandt de 19-34-årige.

Men ingen skal være for skråsikre, advarer Martin Kildgaard Nielsen.

"Hackerne er altid et skridt foran, og det kræver kun ét forkert klik at kompromittere personlige oplysninger eller sin arbejdsplads data. Så det er falsk tryghed at tro, man kan gennemskue samtlige trick fra svindlere, der bliver mere og mere udspekulerede."

Arbejdspladsen har et stort ansvar

Undersøgelsen vidner også om, at danske virksomheder undervurderer risikoen for, at hackere får adgang til fortrolige data.

"38 procent af danskerne har slet ikke modtaget oplæring eller vejledning på jobbet om, hvordan de beskytter sig mod digitale angreb. Der skal blot en lækage til at kompromittere virksomheden," understreger han.

"Virksomheder bør se digital sikkerhed som en grundkompetence på linje med brandsikkerhed. Det er ikke nok at have systemer, medarbejderne er den første forsvarslinje, specielt fordi privat- og arbejdsliv flyder sammen digitalt."

Sikkerdigital: Sådan spotter du phishing

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.