• Markedsføring
  • Jura

Grønne markedsføringsråd vokser 558 procent

Forbrugerombudsmanden Torben Jensen
  • 25.10.2024
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

En moppedreng med krav, regler og anbefalinger er netop udgivet som "fast" pensum til marketingfolk, der vil sælge virksomheden som grøn

Siden 2021 er en 12-siders kvikguide fra Forbrugerombudsmanden vokset til en ny, detaljeret juridisk vejledning på 67 sider spækket med anbefalinger om virksomheders grønne markedsføring.

Det skal øge troværdigheden og forhindre greenwashing, fortæller forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

"Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært.”

Forbrugerombudsmandens nye uddybende anbefalinger beskriver, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, når de bruger grønne budskaber om klima, miljø og bæredygtighed, og den indeholder masser af eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring.

”Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen," siger Torben Jensen.

Grønne budskaber skal holde vand

Det nye katalog med anbefalinger fortæller også, hvordan markedsføringslovens § 5, 6 og 13 skal forstås, hvem der har ansvar for bæredygtighed og CO₂-kompensation samt om indholdet af "EU-direktivet om virksomheders urimelige handelspraksis", der træder i kraft den 27. september 2026 for at bekæmpe vildledende grøn markedsføring.

"Vi anbefaler de virksomheder, der ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn, at benytte så konkrete udsagn som muligt. På den måde er det nemmere at dokumentere udsagnene, ligesom der er mindre risiko for at vildlede forbrugerne," siger Torben Jensen.

Men tro ikke, at 67-siders anbefalinger er læsning nok. Forbrugerombudsmandens 41-siders ”Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande” fra 2014 gælder stadig.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.