Forretningsrejse blev dyr – troede han var dækket
Pas ekstra på, hvis du har rejser for din virksomhed. For kommer du til skade, ligesom Michael Clausager, risikerer du at stå uden erstatning. Urimeligt mener Business Danmark
Michael Roland Clausager har i årtier arbejdet som eksportsælger, og hvert af disse år har han tilbagelagt nok kilometer i fly og bil til at runde jordkloden tre gange.
Mens Michael har haft et liv fyldt med travle og spændende forretningsrejser, har han altid haft den beroligende tanke, at han var fuldt forsikret, hvis der skulle ske ham noget på farten – præcis som hvis han opholdt sig på sin arbejdsplads. Men det var desværre ikke tilfældet, og det har nu fået store konsekvenser.
Den dengang 61-årige Michael var netop blevet ansat i virksomheden Scan Global Logistic A/S, hvor han som business development manager skulle opbygge et helt nyt marked omkring e-commerce i Europa.
Michael brændte for at skabe mærkbare resultater, som han havde gjort førhen, og han satte sig 14. september 2021 i firmabilen for at køre på en 2 ½ dags forretningsrejse i henholdsvis Tyskland og Holland. En tur på cirka 2.000 kilometer han havde tilbagelagt utallige gange før. Først til Hamborg, videre til Oud Gastel i Holland og tilbage til Paderborn i Tyskland, før han igen satte kurs mod Danmark. Lige til højrebenet for en erfaren eksportsælger som Michael Roland Clausager.
- Jeg har været på sådanne rejser tusinder gange før, og jeg har altid troet, jeg var fuldt dækket, mens jeg var på forretningsrejse. Og den samme opfattelse er jeg sikker på, alle andre forretningsrejsende også har, når de kører ud på vejene eller tjekker ind i lufthavnen, siger Michael Roland Clausager.
På den første dag kørte Michael til Hamborg, hvor han havde et frokostmøde med Scan Global Logistics tyske Road-afdeling, før han fortsatte mod Oud Gastel i det sydlige Holland. Her overnattede han forud for et møde i byen dagen efter. Efter mødet i Holland kørte han retur til Tyskland og ankom sent om eftermiddagen til et hotel i Paderborn, hvor han skulle overnatte og forberede sig til næste dags møde.
Han var øm og træt efter to dage med hundredevis af kilometer i kroppen. Efter aftensmaden besluttede han sig for enten at ryste trætheden af sig i hotellets fitnessrum eller at tage en dukkert i poolen for at lindre sin ømme muskler efter de lange dagsmarcher.
Han valgte det sidste, og det skulle blive skæbnesvangert.
Så ramte ulykken
Svømmeturen var behagelig. Men da han gik ned ad trapperne til poolen, gled Michael, faldt bagover og slog baghovedet hårdt mod det nederste trappetrin. Hurtigt blev han klar over, det var slemt og søgte hjælp i receptionen, stadig blødende og forvirret.
Receptionisten ringede straks efter en ambulance, og på skadestuen i Paderborn blev han syet med ni sting i baghovedet. CT-scanning vist hverken kranieskader eller blodsamlinger, så Michael blev udskrevet med besked om, at han skulle komme igen ved den mindste ændring.
Tilbage på hotellet havde Michael svært ved at finde ro og sove om natten. Og dagen efter gennemførte han sit forretningsmøde med dundrende hovedpine og kørte derefter langsomt hjemad mod Danmark, hjulpet af smertestillende medicin og bilens adaptive fartpilot.
Tilbage i Danmark med kronisk hovedpine
Da Michael vendte retur til Danmark, blev hans hovedpine gradvist værre, og han opsøgte egen læge, som konstaterede, at der var tale om en alvorlig hjernerystelse og han måtte forvente at leve med vedvarende og stærk hovedpine fremover.
- Jeg kunne tydeligt mærke, hovedpinen blev værre dag for dag. Jeg var konstant træt og havde svært ved at koncentrere mig. Selvom jeg havde store planer om at opbygge et nyt marked for Scan Global Logistic A/S, måtte jeg desværre opgive min stilling efter en periode med sygefravær, fortæller Michael Roland Clausager, og tilføjer at det var med fuld forståelse fra virksomhedens side.
Senere i forløbet har Michael været til neurolog samt MR-scanning, som har påvist store skader i nakke, på hvirvler og nervebaner.
Under sygdomsforløbet kontaktede Michael Business Danmark, hvor han havde været medlem i næsten ti år. Han ønskede at undersøge, om hans uheld kunne klassificeres som en arbejdsskade.
- Jeg havde ingen intentioner om at indlede en sag mod min tidligere arbejdsgiver, som faktisk havde behandlet mig ganske godt. Jeg ønskede blot at afklare, om min ulykke kunne betragtes som en arbejdsskade, forklarer han.
Nina Utzon, arbejdsskadekonsulent i Business Danmark, modtog Michaels sag. Hendes første tanke var, at det måske var tvivlsomt om sagen kunne anerkendes som en arbejdsskade.
- Selvom der er tidspunkter under forretningsrejser, hvor man ikke er direkte på arbejde, vurderede vi, at Michaels mange timer bag rattet og hans nakkesmerter, som han forsøgte at lindre ved at svømme, kunne falde ind under kategorien arbejdsskade, som et naturligt og nødvendigt gøremål i forbindelse med rejsen og en normal færden på overnatningsstedet, fortæller Nina Utzon.
Afslag på afslag
Desværre for Michael afviste Arbejdsmarkedet Erhvervssikring (AES) sagen. De vurderede, at ulykken ikke kunne betegnes en arbejdsskade, fordi de vurderede, at hans svømmetur ikke havde en direkte sammenhæng med arbejdet.
Nina Utzon og Michael tog sagen videre til Ankestyrelsen i håb om at få omstødt afgørelsen. Desværre ledte forsøget til samme resultat, og selv efter rådgivning fra eksterne advokater stod sagen i dødvande. Dette forløb undrede Nina Utzon dybt.
- Helt ærligt, det er dybt foruroligende, der stadig eksisterer sådanne gråzoner i lovgivningen, hvor arbejdstagere kan komme i klemme. Hvis Michael for eksempel havde parkeret sin bil på hotellets parkeringsplads og var blevet skadet undervejs til at tjekke ind på hotellet, eller faldet i restauranten ville hans situation være mere gunstig, påpeger hun.
- Der er i dag behov for mere klarhed og tydelige retningslinjer, især når det kommer til sådanne sager – hvordan man er dækket under forretningsrejser. Dette er en udfordring, vi bør adressere og ændre i takt med den stigende agilitet på arbejdsmarkedet. Det er simpelthen uretfærdigt, at gråzoner i lovgivningen som denne kan få negative konsekvenser for arbejdstagerne, understreger Nina Utzon.
Og hun tilføjer endnu et argument for hvorfor, at Michaels arbejdsskade bør anerkendes.
- Vi lever lige nu i 2023, og virksomhederne står i kø for at opfordre deres medarbejdere til at motionere og holde sig fit – ligesom det også var hensigten med Michaels besøg i svømmehallen. Hvor og hvornår skal man egentlig regne med at være dækket? Er det, når du laver et ”walk and talk” møde med chefen, men ikke, når du er i svømmehallen for at løsne nakkemusklerne, så man kan køre videre den næste dag, spørger Nina Utzon undrende.
Overvejer næste træk
Lige nu går overvejelserne på, hvad næste skridt skal være.
- I øjeblikket overvejer vi, hvad det næste skridt skal være. Vores mål er altid at hjælpe vores medlemmer med at opnå den mest gunstige position, og vi er i aktiv dialog om, hvilken vej vi skal gå fremad. Samtidig erkender vi, at der er behov for klare retningslinjer, så andre ikke havner i samme situation som Michael i fremtiden, påpeger Nina Utzon.
Michael er også selv gået i tænkeboksen.
- Jeg synes selvfølgelig, at det er dybt uretfærdigt. Jeg har modtaget en rimelig behandling fra dem, der har arbejdet med min sag, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Dog mangler jeg en afgørelse, der ikke kun tager højde for fortiden, men også afspejler de forhold, der gælder på arbejdsmarkedet i 2023, udtaler han.
Nina Utzon råder forretningsrejsende til være godt forsikret mod erhvervsevnetab.