• Firmabil
  • Skat

Firmaer vælger benzinbiler - private kører el

Elbiler storsælger, bare ikke til erhverv. Manglen på økonomiske gulerødder for el-firmabiler har givet benzinbilen et overraskende comeback
  • 21.04.2023
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Elbiler storsælger, bare ikke til erhverv. Manglen på økonomiske gulerødder for el-firmabiler har givet benzinbilen et overraskende comeback

Godt 150.000 nye personbiler rullede sidste år ud over rampen hos landets bilforhandlere. Den ene halvdel solgt til private, den anden halvdel til virksomheder.

Mens private typisk beholder bilen i årevis, sendes de fleste firmabiler i recirkualtion på brugtvognsmarkedet efter 3-4 år og ender i carporten hos private danskere. Denne hyppige udskiftning og cyklus gør firmabilerne til den potentielt største motor i den store politiske plan om en grønnere bilpark og 775.000 elektriske biler i Danmark i 2030.

Nu viser nye tal fra Danmarks Statistik, at erhvervslivets grønne omstillingsmotor hoster og hakker. I stedet er det private danskere, der driver salget af elbiler i vejret.

Fra 2020 til 1. kvartal 2023 er elbilernes andel af nysalget til private steget fra 8,1 pct. til 37,3 pct. I samme periode er elbilerne til erhverv kun vokset fra 5,5 pct. til 18,9 pct. Det vækker panderynker hos Jens Neustrup Simonsen, landsformand i fagforeningen for mange firmabilister, Business Danmark.

- Jeg oplever, at viljen til at køre i en el-firmabil er stor. Men firmabilister er også nødt til at tænke på deres pengepung. Siden 2020 har det været enorm uro og slinger i firmabilsbeskatningen. Det har især ramt el og plug-in hybriderne hårdt, så både virksomheder og deres ansatte har holdt igen af frygt for store skattesmæk. Jeg vil gå så langt som at sige, at de grønne politiske ambitioner for virksomhedernes bilpark har fejlet, og man har slidt på firmabilisternes tillid, fortæller han.

Solgte elbiler

Efterlyser grøn vision for firmabiler

For at give elbilsalget til tiltrængt boost efterlyser han en politisk vision for en grøn omstilling af firmabilparken samt ro og forudsigelighed om firmabilbeskatningen.

- Der er brug for en kursændring. Klimaet betaler lige nu prisen for de seneste års stop and go politik, hvor man i et i forvejen usikkert bilmarked har indførte genberegningsregler, der har udløst enorme og uforudsigelige efterregninger til især el-firmabilister. Og vi har brug for klar tale fra politikerne, så de ikke den ene dag taler plug-in hybriderne op, for dernæst at tale dem ned og true med ekstrabeskatning for de firmabilister, som havde fulgt deres opfordring.

Mens der stadig var få elbiler i bybilledet i 2020, valgte Business Danmark og Jyllands-Posten i samarbejde at gå all in på den grønne omstilling ved kåringen af årets firmabil – siden har de tre vindere været henholdsvis en plug-in hybrid og to elbiler.

- Vi besluttede tidligt at vise, at det er muligt at køre grønt, selv om man har et stort kørselsbehov. Det har medlemmerne taget rigtig godt i mod. Så meget desto mere ærgrer det mig, at der gang på gang har været skabt politisk uro om firmabilsbeskatningen og man har lovgivet med tilbagevirkende kraft, så man ikke har haft vished for sine udgifter, siger han.

Diesel og plug-in hybrid er fortid

Siden Elon Musk i januar dumpede prisen, har Teslas Model Y toppet salgslisterne og fejet de øvrige elbilkonkurrenter til side – både blandt firmabilister, men i særdeleshed blandt private.

I første kvartal 2023 var 18,9 pct. (3.207) af alle personbiler solgt til erhvervslivet drevet af el. Blandt private bilkøbere lå el-andelen på hele 37,3 pct. eller 8.590 stk. Til gengæld steg andelen af nye benzinbiler i erhvervslivet for første gang i mange år og overhalede andelen af benzinbiler solgt til private.

For eksempel har en gammel traver som Skoda Octavia i benzin- og dieselversion de senere år krabbet sig tilbage på Nordania Leasings top-10 liste over de mest populære erhvervsbiler. Den er gået fra slet ikke at være på hislisten til at opnå en 10. plads i 2020, en 8. plads i 2021 og en 4. plads i 2022-23 – det højeste niveau siden modellen i 2014 toppede hitlisten og blev kåret som årets Businessbil af Jyllands-Posten og Business Danmark.

- Det er konsekvensen af de høje genberegninger, vi har set på elbiler gennem 2022, denne stigende miljøafgift og lovforslaget om ekstrabeskatningen for plug-in hybrider, som heldigvis bortfaldt ved udskrivningen af valget i efteråret. Det har simpelthen presset flere ind i en billigere benzinbil, siger han og efterlyser lidt økonomiske gulerødder for at tilskynde de hårdt prøvede firmabilister til at vælge el.

- Der har været meget pisk de seneste år. Det har ikke været kønt, men effektivt. Nu er det tid til at friste firmabilsfolket med lidt gulerødder, hvis de skal vindes over, siger Jens Neustrup Simonsen.

Erhvervsbiler

Privatbiler

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.