Firmabilister i plug-in hybrid undgår ekstra skat
Firmabilister fik en maveplasker, da politisk aftale i juni varslede store skattesmæk til plug-in hybrider efter nytår. Men nu er forslaget skrottet
Knap 25.000 firmabilister med en plug-in-hybridbil i garagen kan foreløbig ånde lettet op.
De slipper nu for en planlagt ekstra skat på flere hundrede millioner kroner, som skulle have trådt i kraft ved årsskiftet, påpeger finans.dk. Og det vækker glæde i fagforeningen Business Danmark.
- Aftalen blev ikke vedtaget før valget, og er ikke med i den nye regerings lovprogram. Det kan vi kun bifalde. Man kan ikke først opfordre firmabilister til at vælge elektriske biler, for bagefter at brandbeskatte dem, der følger opfordringen, lyder det fra fagforeningens landsformand Jens Neustrup Simonsen.
Business Danmark var straks ude med kritik af aftalen, som Finans.dk løftede sløret for kort før sommerferien. Her ønskede den tidligere S-regering, Enhedslisten, SF og De Radikale at skaffe penge til ladestandere i boligforeninger, et årligt fradrag til el-firmabilister på 15.000 kr. og skattefri opladning af elbiler på arbejdspladsen.
Regningen for aftalen på 490 mio. kr. landede hos de knap 25.000 firmabilister, som årene forinden havde fulgt politikernes økonomiske og grønne incitamenter og skiftet dieselbilen ud med en halvelektrisk plug-in hybrid.
Regnefejl og bondefangeri
I først omgang lød skatteregningen til den enkelte plug-in hybridbilist på et årligt skattetillæg på 30.000 kr. fra 2023-2026 – en ekstraregning på cirka 1.400 kroner om måneden efter skat.
Business Danmark kaldte forslaget for bondefangeri, fordi det ikke kun omfattede kommende, men også nuværende plug-in firmabilister – og påpegede at der måtte være tale om en forhøjelse af beskatningsgrundlaget, ikke et skattetillæg, hvilket ville reducere ekstraudgiften for firmabilisten til cirka 300 kr. om måneden og reducere skatteindtægten tilsvarende. Det bekræftede Skatteministeriet efterfølgende overfor finans.dk.
Kort efter debatten ekstrabeskatningen af plug-in hybrider væltede det frem med eksempler på, hvordan også genberegningsprincippet havde gjort det ekstra dyrt og uforudsigeligt af være firmabilist.
Skulle være trådt i kraft ved nytår
Med bortfaldet af aftalen går el-firmabilister foreløbig glip af et afslag i beskatningsgrundlaget på 15.000 kr. årligt. Regeringen har dog en ambition om at øge ambitionsniveauet for flere rene elbiler frem mod 2030.