AI revolutionerer dit arbejdsliv – er du klar?
Kunstig intelligens er i gang med at forandre arbejdslivet, som vi kender det. Og det vil være vildere og voldsommere end tidligere teknologirevolutioner
Der gik 23 år fra den første telefon kom til Danmark, før der var 25.000 brugere.
Derimod rundede dankortet 12 år efter introduktionen i 1983 transaktion nummer 1 milliard.
Men det tog kun AI-sprogmodellen ChatGPT to måneder at nå 100 millioner unikke brugere på verdensplan efter introduktionen i 2022.
AI er på rekordtid blevet en realitet, der allerede ændrer vores undervisningsmiljøer og arbejdsmarked. Det store spørgsmål er nu: Er vi som samfund klar - og er du klar?
Det nemme svar er, at vi ved forandringens vinde raser og Beauforts vindstyrkeskala varsler orkan, viser en ny undersøgelse om danskernes syn på kunstig intelligens på jobbet, som Norstat har lavet blandt 1.265 lønmodtagere for fagforeningen Business Danmark.
Hele 38 pct. forventer, at deres job er væsentligt forandreret om kun tre år, og 53 pct. tror det sker inden for 5 år. Men trods det vilde forandringstempo, er syv ud af ti optimistiske og tror AI vil gøre deres job nemmere, mens kun 5 pct. tror, det vil koste dem jobbet.
Helt så rosenrødt ser internationale banker og konsulenthuse ikke på sagen. For selv om McKinsey & Co anslår, at AI vil skabe en økonomisk vækst på 30.000 milliarder, så er konsulenthuset enig med investeringsbanken Goldman Sachs i, at det kommer med en pris; mange jobs vil blive automatiseret – især vidensarbejdere og funktionærer i udviklede lande med en stærk teknologisk infrastruktur, fx salg, marketing, ingeniører mfl.
Sæt gang i træning og uddannelse
I sommers viste en undersøgelse fra Dansk Erhverv, at hver femte danske havde prøvet kræfter med ChatGPT et halvt år efter introduktionen – mens halvdelen af de studerende over 18 år havde brugt den på uddannelsen, havde 8 pct. af danskerne brugt den på jobbet.
Sidstnævnte skal der skrues op for, mener Business Danmarks landsformand, Jens Neustrup Simonsen.
- Kunstig intelligens vinder hurtigt frem i de it-værktøjer vi bruger og det kan gøre mere effektive. Men vi er også nødt til at se nærmere på, hvordan vi med AI kan udvikle nye services, som flugter med den enkelte virksomheds strategi, fortæller han, og uddyber det stiller krav om, at virksomhederne målrettet tilbyder relevant træning og uddannelse, fortæller han.
Og det er der i den grad behov for. For Norstat-undersøgelsen lavet for Business Danmark vidner også om, at de fleste virksomheder mangler en klar uddannelsesstrategi, der kan føre dem ind i fremtiden. 37 pct af danskerne er slet ikke blevet opfordret til at tage efteruddannelse af deres arbejdsgiver de seneste 12 måneder, mens kun 7 pct. i meget høj grad er blevet opfordret til det.
- Virksomheder skal se at få trænet og uddannet medarbejderne, så de kan gribe de nye chancer AI tilbyder. Men får man det ikke tilbudt, er der heldigvis muligheden for at få gratis uddannelse via Omstillingsfonden, siger han.
Arbejder du med markedsføring og kommunikation, kan du som noget nyt uddanne dig i "Anvendelse af kunstig intelligens" på Erhvervsakademi Kolding - og få faget betalt via omstillingsfonden.