AI ændrer måden, du googler og bruger SEO
Google er i fuld gang med at udrulle en AI-optimeret søgemaskine, der giver en mere dynamisk og individuel brugeroplevelse – men Europa er ikke med på vognen endnu
Du kan lige så godt sætte dig ind i begrebet "Search Generative Experience" eller kort og godt SGE.
I november 2023 udrullede Google deres AI-drevne generative SGE-søgeløsning på fem sprog i 120 lande i Nord- og Sydamerika, Asien og Afrika. Hvornår europæerne og danskerne får chancen, er endnu uvis.
SGE får den konsekvens, at du fremover vil blive holdt længere tid i Googles eget økosystem.
En Google-søgning med SGE vil liste nemlig ikke kun en række hjemmesider, der bedst matcher dine søgeord, som du kender det i dag.
Google vil som det første generere sit eget resume og overblik over det emne, du spørger ind til, og give dig mulighed for at stille opfølgende spørgsmål i søgestrengen – ligesom du kender det fra AI-værktøjer som ChatGPT, Bard og Bing Copilot.
En god søgeplacering er fortsat vigtig
SGE vil derfor ændre måden, du googler, og får trafik til din hjemmeside, hvis du arbejder med salg og markedsføring.
Googles tjener nu engang penge på annoncer, så de har fortsat interesse i at linke til både paid og earned medielinks, selv om Googles eget AI-svar altså vil få den mest prominente placering i søgeresultatet.
Du kan bedst sammenligne det med, at Google i fremtiden bliver en hybrid af AI-chat-tjenester som ChatGPT, Bard og Bing Copilot – der svarer på dine spørgsmål - og en traditionel Google-søgning med paid og earned medielinks og en oversigt over uddybende information.
Search Generative Experience i i Search Labs er pt. tilgængelig i Nord- og Sydamerika, Asien og Afrika.
Jesper Frank, organic search lead i det digitale bureau No Zebra, giver i denne blog flere flere gode råd til dig, der arbejder med SEO, hjemmesider og content.