5 ting øger risikoen for metoo-sager

5 ting øger risikoen for metoo-sager
Anklagerne mod netop afgåede formand for FH, Lizette Risgaard for seksuel chikane har igen fyret op under metoo-debatten.
Søndag 30. april kastede hun håndklædet i ringen og gik af som formand efter et par døgn med intenst pres og anklager om grænseoverskridende adfærd over for flere yngre mandlige ansatte, som blev bragt i Berlingske og Ekstrabladet.
Sagen kommer knap tre år efter, at den første store metoo-bølge skyllede hen over Danmark. I september 2020 afslørede Sofie Linde under Zulu Award, hvordan magtfulde mænd i medieverden udnyttede deres position til at presse de unge håbefulde talenter til at levere seksuelle karrierefremmende ydelser.
Opmærksomheden fik markant flere stemmer frem i lyset. Også i salg og marketing voksede andelen, som inden for de seneste 12 måneder havde oplevet uønsket seksuel opmærksomhed fra 4 pct. i maj 2020 til nær det dobbelte (7 pct.) i oktober samme år, viser Business Danmarks undersøgelser. Og i 2023 viste ny undersøgelse fra brancheforeningen Dansk Markedsføring, at 13 pct. i marketingbranchen havde været udsat for sexchikane det seneste år.
Siden december 2021 har en intern whistleblowerordning været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med over 250 ansatte, hvor medarbejdere kan indberette alt fra svindel til sexchikane på arbejdspladsen. Det har naturlig fået flere sager frem i lyset i de største selskaber, viser en ny analyse fra konsulentvirsomheden PwC. Men det har ikke smittet af på henvendelserne om seksuel chikane til fagforeningen Business Danmark, fortæller advokat Lise Buhl.

- Antallet af sager er stort set det samme, højst marginalt højere end for et par år siden. Men det skal ses i lyset af, at vi for hver dag får flere unge kvindelige medlemmer, som er mest udsat, og at opmærksomheden på problemet er stort. Der er stadig meget skam forbundet med disse sager, så mange henvender sig ikke direkte om det. Det kommer snarere ud som en sidebemærkning i dialogen med medlemmet om helt andre emner, fortæller hun og opfordrer medlemmerne til at henvende sig.
Fakta
De tre hyppigst forekomne episoder i salg og marketing er i den nævnte rækkefølge:
- Vittigheder med seksuelle undertoner
- Berøring, kram og kys
- Nærgående kommentarer om ens udseende
Oplever du grænseoverskridende adfærd på jobbet, så kontakt vores jurister.
Få, men rigtig grove sager
Mens antallet af sager er stabilt lavt, hæfter Lise Buhl og de øvrige jurister i Business Danmark sig ved råheden i sagernes karakter.
- Jeg hverken kan eller vil gå i detaljer, men i de værste tilfælde er der tale om deciderede fysiske seksuelle overgreb og psykisk chikane. Men vi hører gerne fra medlemmer, som oplever alle former for grænseoverskridende adfærd. Det kan være en lettelse at fortælle om det, man har båret rundt på i hemmelighed, også selv om man ikke kan dokumentere det, eller der bliver en decideret sag ud af det, siger hun.
Ifølge undersøgelsen fra Dansk Markedsføring svarer hver tredje, at deres arbejdsplads har indført en whistleblowerordning.
- Det er et skridt på vejen, men det lave antal vidner også om, at det store arbejde med at forebygge og håndtere disse sager fortsat ligger foran os, siger hun og påpeger, at er der ikke en whistleblowerordning på ens arbejdsplads, så kan man enten henvende sig til sin fagforening eller direkte til Arbejdstilsynets hotline om seksuelle krænkelser og mobning.
Marketingbranchen er mere udsat end salg
At flere i marketingbranchen oplever seksuel chikane end inden salgsfaget, hænger ifølge Lise Buhl sammen, at bureau- og reklameverden er mere ramt af de strukturelle forhold, som kan øge risikoen for krænkelsessager.
- Hele metoo-bølgen handler om, hvordan magtfulde personer udnytter deres position over for mindre magtfulde. Vi ser derfor nogle generelle mønstre, som kan danne grobund for, at disse krænkelsessager finder sted, forklarer hun og uddyber:
- Ligesom film- og tv-verden har marketingbranchen en stærk tiltrækning på mange unge, og nogle er endda klar til at tilbyde deres arbejdskraft gratis for bare at få foden indenfor døren. Og så er det et fag, hvor man er på krammer og hvor arbejde, fest og fritid løber mere sammen.
- Og netop fordi det er en attraktiv branche at komme ind i, ser man også flere løst tilknyttede, som skal kæmpe for deres plads, mens de ofte lidt ældre etablerede overordnede har stor indflydelse på de unges muligheder for fastansættelse.
I kontrast hertil er salgsverden meget mere målbar, og det er transparent, hvornår man er en succes ligesom medarbejderne er ofte ældre end i marketing.
Disse 5 ting kan øge risikoen for metoo-sager
- En attraktiv branche/virksomhed
- Mange ansøgere bejler om få pladser
- Stor statusforskel mellem de ansatte
- Mange unge og let udskiftelige medarbejdere
- Udsigt til stor økonomisk eller karrieremæssig gevinst på sigt