Salgsfaget er en smeltedigel af talenter med forskellige uddannelser, erfaringer og titler. Ny EU-certificering kan nu rangordne dine salgskompetencer. Test dit niveau nu
På få år er antallet af stillingstitler steget eksplosivt i salgsbranchen. En ny omfattende medlemsanalyse fra fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, figurerer ikke mindre end 337 forskellige salgstitler mod 151 for blot tre år siden.
Og bag de ubeskyttede titler gemmer der sig medarbejdere med vidt forskellig erfaring og uddannelsesbaggrund, som gør det svært for virksomheder at gennemskue medarbejdernes reelle kompetencer og finde den rette videreuddannelse.
Det stiller krav om helt nye værktøjer. Et af de nye i skuffen er en EU-støttet standardiseringsordning, hvor du kan teste din salgsviden, få vurderet din praktiske erfaring og i sidste ende få diplom på dine salgskompetencer, fortæller Business Danmarks landsformand, Jens Neustrup Simonsen.
- Jeg er stolt over, vi nu sammen med vores tre nordiske søsterorganisationer i Norge, Sverige og Finland kan lancere en ny standard, hvor sælgere kan blive certificeret på de fem mest efterspurgte jobfunktioner og kompetenceniveauer. Det vil gøre det markant nemmere for ansatte, jobsøgere og arbejdsgivere at finde det rigtige jobmatch og lægge en udviklingsplan, siger han.
Certificering vægter viden og erfaring
Den nye EU-støttede certificering kommer på et tidspunkt, hvor salgsfaget og sælgernes kompetencer undergår en voldsom forandring og akademisering. I dag kommer de nye generationer til salgsfaget fra videregående businessstudier eller fra teknologiske, humanistiske eller sundhedsfaglige uddannelser, mens der fortsat også er mange inden for salg med en baggrund som håndværker eller teknikker.
- Virkeligheden derude er den, at virksomheder til samme stilling får ansøgere med 25 års praktisk erfaring, men meget lidt boglig uddannelse og fra helt unge direkte fra skolebænken, som til gengæld er opdateret med den nyeste salgsviden. En certificering vil gøre det nemmere at vurdere om en salgskonsulent eller salgsdirektør har det rette mix af praktisk erfaring og teoretisk ballast, som virksomhederne forventer på et bestemt stillingsniveau, fortæller Jens Neustrup Simonsen.
Test dine salgskompetencer - og bliv certificeret
DI Handel: En styrke for salgsfaget
Også i Danmarks største arbejdsgiverorganisation DI mener man, at certificeringsordningen vil styrke salgsfaget og virksomhederne.
- I lyset af at salget måske er vigtigere end nogensinde for danske virksomheders konkurrencekraft, så er timingen med certificeringsordningen perfekt. Den skaber ikke bare overblik for den enkelte, men giver også virksomheder et brugbart kompetenceoverblik til medarbejderudvikling og rekruttering, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør DI Handel.
- Samtidigt hører vi også fra medlemsvirksomheder, at der skal sættes mere fokus på de digitale sider i salgsorganisationen – det gælder de digitale kanaler og værktøjer, og her kan certificeringsordningen måske være med til sikre udviklingen, så virksomhederne løbende får opdateret deres kompetencer, siger han.
BWS-direktør: Certificering blåstempler og løfter salgsfaget
Om salgscertificeringen
Certificeringen er med EU-støtte udviklet af de faglige salgsorganisationer i Norden: Säljarnas (Sverige), Negotia (Norge), Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA (Finland) og Business Danmark – der repræsenterer over 73.000 sælgere i Norden.
Du kan blive certificeret på fem kompetenceniveauer: Salgskonsulent, Account Manager, Key Account Manager, Salgschef og Salgsdirektør.
Først kan du gratis teste din faglig viden og få en realkompetencevurdering ud fra din erhvervserfaring.
Herefter vurderes det, om du kan gå direkte til en certificeringsprøve på et erhvervsakademi - eller om der anbefales yderligere uddannelse.
Selve certificeringsprøven koster fra 475 kr. for medlemmer af fagforeningen Business Danmark og fra 950 kr., hvis du ikke er medlem.
Læs mere her: https://nordicsalesforum.eu/dk/hjem