Er du på AI-holdet eller B-holdet?
Hver sjette dansker bruger AI på arbejdet hver uge – mere end halvdelen gør det aldrig. Få inspiration til, hvordan du kommer med på AI-holdet
Danske virksomheder eksperimenterer på livet løs med kunstig intelligens i jagten på større effektivitet, kvalitet og konkurrenceevne.
Et managementsprog, der burde få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste lønmodtagere.
Men nej.
Langt de fleste ansatte har nemlig fremtidsoptimismen i behold. Kun 6 pct. af sælgerne og 12 pct. af kollegerne i marketing frygter, at deres job vil være truet af kunstig intelligens inden for de næste tre år, viser en undersøgelse blandt 2.000 medlemmer af fagforeningen Business Danmark.
Virksomheder er i fuld sving
Og der er ellers godt gang i AI-udviklingen i små og mellemstore virksomheder. Det har Dansk Industri sat fokus på med 40 praktiske use-cases, hvor virksomheder deler ud af deres praktiske brug af AI, fortæller branchedirektør i DI Digital, Andreas Holbak Espersen.
"Det er kommet fuldstændig bag på os, hvor langt fremme disse virksomheder er med at udvikle løsninger, der skaber helt vilde produktivitetsforbedringer. Det er eksempler, som kan inspirere mange andre virksomheder," siger han til DI Business.
Et af eksemplerne er Torben Nielsen Værktøjsslibning med cirka 30 ansatte. Virksomheden har fået udviklet sit eget ERP-system via AI, som sætter kundeservice- og salgsmedarbejdere i stand til at besvare kundernes komplicerede spørgsmål på et splitsekund. Og i støberikoncernen Vald. Birn tager det i dag kun sælgerne få minutter at lave AI-genererede prisoverslag – tidligere kunne det tage op mod 1,5 time.
Også det digitale bureau No Zebra med 50 ansatte har udviklet en "AI content hub", hvor kunderne kan lave indhold til alle deres marketingkanaler. Behovet for masseproduktion af tekster genkender marketingafdelingen i Arla Foods, som nu sprøjter AI-skrevne opskrifter og artikler ud, fortæller Dansk Markedsføring.
Men mange medarbejdere bruger det slet ikke
Selv om mange virksomheder er i fuld sving, kan man ikke sige det samme om flertallet af de danske lønmodtagere. 54 pct. fortæller, at de aldrig benytter sig af AI på jobbet, og i aldersgruppen 50-66 år er andelen oppe på 62 pct. mod 45 pct. blandt de 19-34-årige, viser en ny undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark blandt 1.000 lønmodtagere.
Men vi er nødt til at vænne os til, at AI bliver en fast del af arbejdsdagen, og at nogle job vil forsvinde, andre vil blive redefineret, og så vil der komme helt nye til – som det er sket i tidligere teknologirevolutioner, påpeger CEO i Business Danmark, Martin Kildgaard Nielsen.
"Det vil være en umulig kamp at modstå udviklingen – det er en kamp, man aldrig vinder. I stedet skal vi forsøge at få det bedste ud af fremtiden og forberede os på den. Jo hurtigere vi bliver komfortable med AI, desto bedre kan vi navigere i en fremtid, hvor teknologien spiller en central rolle," siger han.
"Fremtidens arbejdsmarked vil efterspørge dem, der er dygtige til at anvende AI og ikke dem, der frygter at miste deres job. Det er tydeligt, der ligger en stor værdi i at kunne forstå og udnytte AI. De, der allerede nu lærer at bruge teknologien, vil have en fordel i fremtiden," siger han og opfordrer dermed alle, der endnu ikke er kommet i gang og tage de første skridt.
Fascination og frygt driver AI
I dag svarer hver sjette dansker (16 pct.), at de bruger AI hver uge på jobbet. Nogle er fascinerede af de mange nye muligheder, andre føler, de er nødt til det, fortæller leder af KPMG NewTech, Bent Dalager, til Finans.dk.
"Driveren for at tage kunstig intelligens i brug er en vis grad af FOMO – fear of missing out. Og det er en okay driver. Men er det så alle, der opnår en gevinst? Det er det ikke i dag," siger han.
Hidtil har mange af erfaringerne med AI i virksomheder været drevet af nysgerrige ildsjæles egne fremskridt, men skal virksomhederne op på næste trin, er det centralt, at disse superbrugere får delt deres erfaringer med andre kolleger, og at der sættes gang i AI-udvikling for hele organisationen, forklarer han.
Godt seks ud af ti oplever også, at AI i nogen eller i meget høj grad sætter dem i stand til at lave deres arbejde hurtigere og bedre.
Det bruger vi mest AI til
- 38 pct. research
- 37 pct. kreativt arbejde, fx produktion af content
- 33 pct. kommunikation, fx chatbots og automatisering af mails
- 14 pct. dataanalyse
- 14 pct. planlægningsopgaver
- 24 pct. andet
Kilde: Norstat for Business Danmark september 2024