• Headhunting
  • Job

Det nemmeste hack til at blive headhuntet

4 ud af 10 har fået et uopfordret jobtilbud de seneste 12 måneder
  • 26.07.2024
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Højsæsonen for headhunting starter i august. Her er der mange ledige jobs og få aktive ansøgere. Med en minimal indsats kan du komme på headhunterens radar

Mangel på medarbejdere, lav ledighed og mange ”passive” ansøgere har vendt rekruttering på hovedet.

I dag er det oftest virksomheder og rekrutteringskonsulenter, der er udfarende og aktivt spejder efter jobkandidater, mens langt de fleste danskere sidder i et trygt og godt job uden at besøge de mange jobportaler.

”Selvfølgelig handler det i et stort omfang om konjunkturer, i og med at ledigheden i Danmark er rekordlav, og derfor er det ikke længere nok med et opslag på Jobindex for at få fat i de gode medarbejdere. Der skal simpelthen mere til”, forklarer Business Danmarks adm. dir., Martin Kildgaard Nielsen over for Berlingske.

Det har sat gang i fænomenet headhunting, viser en undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark blandt 1.264 danske lønmodtagere.

Siden 2022 er antallet, der har fået et uopfordret jobtilbud fra en headhunter det seneste år, steget fra 30 pct til 42 pct – en vækst på 40 pct.

Det skyldes ikke mindst sociale medier som LinkedIn, der gør det muligt at række diskret ud til de mange, som ikke selv søger job, siger Martin Kildgaard Nielsen.

”Via LinkedIn kan virksomheder og headhuntere nemt, målrettet og overskueligt at finde relevante kandidater og udvide ansøgerpuljen. Undersøgelsen bekræfter, den rekrutteringsstrategi er nødvendig. For mens kun 11 pct. aktivt vil søge job i 2024, så er hele 49 pct. klar til at lægge ører til en snak, hvis headhuntere ringer med et godt tilbud”.

Bliv set på det usynlige jobmarked

Rekrutteringsdirektør i Randstad, Hans Henrik Davidsen, peger på at mange faggrupper i dag bliver headhuntet og der er opstået et usynligt jobmarked, som han siger anslås til at udgøre mere end halvdelen af jobmarkedet. Altså stillinger, der aldrig bliver slået op gennem officielle kanaler. Det kan være stillinger, der bliver besat via uopfordrede ansøgninger, netværk eller headhunting.

”Headhunting begrænser sig ikke til lederroller og tunge specialister indenfor eksempelvis ingeniørvirksomhed eller it. Det er virkelig bredt, hvem der bliver rekrutteret. Det handler rigtig meget om at række ud til sit netværk og headhuntere og gøre sig synlig på de sociale medier” siger han Hans Henrik Davidsen til Berlingske.

Et af de enkleste hacks i bogen er at ændre din indstillinger på LinkedIn. På den måde kan du vise headhuntere og rekrutteringskonsulenter, men ikke din nuværende arbejdsplads, kan se at du er interesseret i tilbud om nye jobmuligheder. Du vælger blot ”Vis profil” i hovedmenuen på LinkedIn under ”Om dig” og aktiverer ”Interesseret i arbejde”. Her beskriver du hvilke stillinger du er interesseret i, arbejdssted og arbejdstid. Så er du i gang som passivt jobsøgende.

I rekrutteringsfirmaet Ballisager påpeger direktør Morten Ballisager over for Berlingske, at det usynlige arbejdsmarked headhunting og intern rekruttering ikke tilgodeser alle ligeligt.

”Flere og flere virksomheder ser indad og tænker ”Har vi ikke allerede den rette person?” De skubber folk op i hierarkiet og rekrutterer fra bunden. Det betyder, at det at være indenfor er en meget vigtig faktor i dagens jobsøgning. Det stiller ledige dårligere, da de ikke bliver taget i betragtning på samme måde”, fortæller han.

Dem går headhuntere mest efter

Headhunterne er særligt på stikkerne i visse landsdele og overfor bestemte målgrupper de seneste 12 måneder:

• I det private rekrutteres flere end i det offentlige (50/32 pct.)

• Ledere får oftere et tilbud end medarbejdere (56/40 pct.)

• Flere mænd får uopfordrede jobtilbud end kvinder (48/36 pct.)

• Folk i Hovedstaden får flest tilbud, færrest i Nordjylland (49/38 pct.)

• Flest under 50 år bliver rekrutteret end over (45/39 pct.)

Samlet set har headhunterne især et godt øje til privatansatte mandlige ledere under 50 år i hovedstadsområdet.

6 råd til at blive headhuntet

1. Skift indstilling på LinkedIn, så du viser, at du er ”interesseret i arbejde” under ”Vis profil”

2. Fintun din profil – brug for eksempel vores LinkedIn Guide

3. Følg de virksomheder, du vil arbejde for

4. Udbyg dit netværk i de relevante virksomheder

5. Tjek de opslåede job på LinkedIn og jobportaler

6. Læg dit CV i rekrutteringsvirksomheders databaser

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.