4 LinkedIn-hacks skaffer dig næste job

Du kan ikke komme udenom LinkedIn, hvis du vil headhuntes til et nyt job. Her er de 4 vigtigste ting, der får dig i rekrutteringskonsulentens søgelys
Er der blevet længere imellem jobtilbuddene i din mailbox på LinkedIn? Så behøver det ikke kun være, fordi ledigheden er på vej opad. Ofte er årsagen også, du ikke har sat dine indstillinger på LinkedIn korrekt og ikke har tunet din profil, så headhunteren nemt kan finde dig.
LinkedIn er uden sidestykke headhunteres og rekrutteringskonsulenters foretrukne researchværktøj. De har nemlig adgang til det bagvedliggende system LinkedIn-Recruiter, som gør det nemt at finde kandidater med de rette kompetencer ud fra en række søgeord, fortæller Allan Gudbergsen, der har arbejdet med rekruttering i mere end 15 år, og som i dag er rekrutteringsdirektør i virksomheden Moment.
- Hvis du vil på headhunterens shortlist, skal du sikre dig, at din LinkedIn-profil står skarpt. Når vi søger efter kandidater i LinkedIn-Recruiter, er der nogle særlige parametre, vi søger på. Dem skal du være opmærksom på, hvis du er i markedet for et nyt job, ellers dukker du ikke op i vores søgestreng, siger han.
Headhunterne kigger især efter fire elementer i LinkedIn-Recruiter, forklarer Allan Gudbergsen.
Open to work
Trin et. Er du interesseret i et jobtilbud? Så skal du skilte aktivt med det. Gå ind i din profil og vælg fanen ”open to/ interesseret i” under dit billede. Her vælger du fanen "finding a new job/nyt arbejde", hvor du har to muligheder: Du kan aktivere "open to work" for alle i dit netværk, hvilket vil resultere i en grøn bjælke med teksten "open to work" på dit profilbillede - bruges typisk af hvis man er ledig. Er du i job bør du aktivere, at kun rekrutteringskonsulenter kan se, at du er åben for nye muligheder. Det betyder både, at du dukker op på headhunterens søgestreng, hvis/når de filtrerer på ”open to work” - ligesom din nuværende chef, kunder og kolleger ikke kan se, at du er åben for tilbud.
Skills
Når du har aktiveret ”open to work”, skal du tydeliggøre dine skills, så rekrutteringskonsulenter kan se, at du har netop de kompetencer, de er på jagt efter. Det gør du under fanen ”skills/kompetencer”. Det er vigtigt, at du ikke opfinder dine egne begreber, men bruger dem, som allerede foreslås på LinkedIn – det er de nøgleord, rekrutteringskonsulenten søger på. Vær ikke nærig med dine kompetencer – har du gennemført et kursusforløb – også af kortere varighed, hvor du har erhvervet dig nye færdigheder, så skriv dem på under "licenser/certificeringer. Jo flere kroge du har i vandet, desto større sandsynlighed er der for, du fanger fisk.
About
Når du har tilføjet diverse skills, skal du arbejde med feltet ”about/om”, som er det første, der dukker op på skærmen, når en headhunter har fundet dig i LinkedIn-Rekrutter. Du har 2600 anslag til at redegøre for dine kompetencer, så headhunteren bliver nysgerrig efter at læse mere om dig. Kom både ind på dine personlige og faglige kompetencer – brug gerne bullets.
Finpuds din erfaring
Nu har du fanget headhunterens opmærksomhed og er klar til det sidste hack. Under din erhvervserfaring skal du kort og præcist redegøre for, hvad du har arbejdet med, de steder du har været ansat - og ikke mindst fortælle, hvilke resultater du har opnået. Kunsten er at sælge dig selv til kurs 100 – hvor du hverken over- eller undersælger dig selv. Igen brug gerne bullets, så du i kort og overskuelig form sælger dig selv, og headhunteren får lyst til at kontakte dig.
Flødeskummet på toppen
Har du ovenstående fire elementer på plads, har du gjort, hvad du kan for at komme i headhunterens søgelys. Men du kan også give din LinkedIn-profil den sidste finish. Ved siden af ”open to/Interesseret i” er fanen ”Add profile section/tilføj profilsektion”. Her finder du ”additional/ekstra” med en dropdown-liste, du kan udfylde. Det kan for eksempel være dine sprogfærdigheder, bogudgivelser, frivilligt arbejde mv. – hvad end der er relevant for dig.