Kollegaer, der afbryder, telefonsnak i stereo og konstant tastaturklapren. Storrumskontorer er udbredt på danske arbejdspladser, hvor mange kæmper med koncentrationsbesvær
Det åbne kontorlandskab på reklamebureauet emmer af idéudvikling og liv. I callcentret er samtalerne uafbrudte og holder energien blandt salgs- og kundeservicemedarbejderne oppe.
På halvdelen af kontorarbejdspladserne i Danmark sidder seks personer eller flere sammen. Det åbne kontorlandskab gør os mere tilgængelige og stimulerer samarbejde og videndeling.
Men prisen er konstante forstyrrelser. Nye tal viser, at hver tredje lønmodtager oplever så mange afbrydelser i løbet af arbejdsdagen, at det giver koncentrationssvigt og ødelægger deres arbejdsflow.
Forstyrrelserne spænder fra kollegaers spørgsmål, snak hen over bordene og højlydte telefonsamtaler, svarer 1.009 danske lønmodtagere i en ny undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark.
Særligt i de mange storrumskontorer på landets arbejdspladser er problemet stort, vurderer Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør i Business Danmark.
”Storrumskontorer fremmer det spontane – men det øger også risikoen for støj, afbrydelser og overstimulation. Uden klare aftaler bliver det nemt den ekstrovertes fordel og den introvertes udfordring. Og når fire ud af ti svarer, at de bliver forstyrret af kollegaernes snak, vidner det om, at der er et problem,” siger han.
Hvad svækker min koncentration? | Procent |
Spørgsmål fra kolleger | 52 % |
Samtaler mellem kolleger | 41 % |
Telefonopkald | 33 % |
Mængden af mails | 26 % |
Mængden af møder | 25 % |
Spørgsmål fra leder | 16 % |
Private opkald og beskeder | 12 % |
Notifikationer fra apps og sociale medier | 11 % |
Høretelefoner er blevet det nye skjold
Flere og flere vælger at tage sagen – eller lyddæmpningen – i egen hånd.
Seks ud af ti forsøger sig med forskellige copingstrategier, fordi støj er blevet et arbejdsvilkår, man må finde sine egne løsninger på.
De tre mest anvendte er at arbejde hjemmefra, at sætte telefonen på lydløs og ikke mindst at tage høretelefoner på.
Trenden med at skærme sig med høretelefoner er mest udbredt blandt ansatte mellem 19-34 år, som langt hellere vælger høretelefonerne end en dags arbejde hjemmefra, når der er brug for ro.
Stik modsat forholder det sig blandt kollegerne over 50 år.
"Høretelefoner er blevet det nye ”forstyr ikke-skilt”. Men det er et symptom på manglende fælles aftaler og ledelsesmæssig ændring af de fysiske rammer. I stedet for at løse problemet i fællesskab, isolerer vi os individuelt," siger Martin Kildgaard Nielsen og peger på behovet for at løse selve problemet med støj.
Høretelefoner udelukker dog kun anden støj, hvis du hører musik, podcast eller lignende, men det kan også påvirke koncentrationen, skriver DR.
Sådan undgår jeg forstyrrelser | Procent |
Arbejder hjemme | 23 % |
Tager høretelefoner på | 23 % |
Sætter telefonen på lydløs | 21 % |
Beder kolleger dæmpe sig | 8 % |
Har lys på bordet, der viser jeg er optaget | 5 % |
Siger til kolleger, jeg ikke vil forstyrres | 5 % |
Sætter mail på autosvar | 2 % |
Gør ingenting | 39 % |
Støj som stressfaktor
Næsten halvdelen af de adspurgte i Business Danmarks undersøgelse (46 pct.) mener, at klare rammer for arbejdsro vil have stor effekt på deres koncentration. Det er en indikator på, at manglen på struktur ikke blot er et irritationsmoment, men også går ud over arbejdsindsatsen.
"Forstyrrelser er ikke bare en gene, men en potentiel stressfaktor. Det bør enhver arbejdsgiver tage alvorligt," siger Martin Kildgaard Nielsen.
Han advarer mod at overlade løsningen til den enkelte medarbejder.
"Når alle forsøger at finde deres egen måde at skabe ro på, risikerer vi at miste det kollegiale fællesskab og samtidig skabe en utryg arbejdsplads med usynlige regler. Det er langt mere bæredygtigt at skabe fælles strukturer, som både støtter trivsel og effektivitet."
Udover at lave fysiske ændringer af kontorindretningen foreslår han tre konkrete greb:
• Fokustid: Aftalte tidsrum uden møder og afbrydelser
• Stillezoner: Fysiske områder til koncentration, møder on- og offline
• Fælles signaler: Lav fælles normer for støjniveau, afbrydelser og brug af høretelefoner.