De har stået i kø - Dansk Erhverv, Danmarks Radio og folketingspolitikere - for at advare mod den kinesiske app TikTok, der var årets højdespringer blandt unge i DRs medieanalyse 2022.
Og i marts rådede Center for Cyber Sikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste statsansatte til at begrænse apps på arbejdsmobilen – og specifikt at afinstallere TikTok, fordi app´en giver den kinesiske virksomhed ByteDance - og derved indirekte det kinesiske styre - adgang til telefonens data, som potentielt kan udnyttes til spionage.
Center for Cyber Sikkerhed anbefalede også danskere i al almindelighed til kun at downloade apps fra leverandører, man har tillid til og at man forholder sig kritisk til, hvilke rettigheder man afgiver.
Nu viser ny stor undersøgelse lavet af Norstat for fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, at mange danskere har taget budskabet til sig.
Mere end hver fjerde lønmodtagere over 18 år (27 pct.) har downloadet TikTok - og knap halvdelen af dem (13 pct.) har efterfølgende overvejet eller slettet den igen.
Unge beholder TikTok - ældre sletter
Ikke overraskende taler TikTok til de yngre på arbejdsmarkedet. Mens 56 pct. mellem 19-34 år har downloadet app´en, gælder det 23 pct. af de 35-49-årige og kun 6 pct. i aldersgruppen over 50 år.
Samme mønster tegner sig, når det gælder lysten til at slette app´en igen. Næsten to tredjedele af de unge har trods advarsler valgt at beholde appen, mens det kun er hver tredje over 35 år.
- Det vidner om, at vi måske er på vej imod en alderspolarisering. De unge er helt klart ikke på samme måde parate til at slette appen som den ældre generation, fordi mediet er blevet en integreret del af deres dagligdag, fortæller Hanne Hjordt ansvarlig for karriereudvikling i Business Danmark.
- En god tommelfingerregel er ”at når noget er gratis - så er du produktet”. Og med det in mente skal man overveje, om de data man tilbyder platformene opvejer udbyttet og om det er risikoen værd.
TikTok-kompetencer er stadig efterspurgt
Ifølge mediet Dansk Markedsføring vil flere bureauer og deres kunder fortsat bruge TikTok i deres markedsføring. Dansk Erhverv og Center for Cyber Sikkerhed anbefaler dog, at private virksomheder laver en risikovurdering, hvis de anvender mediet. Så vi må også forvente, at TikTok-talent fortsat vil være en kernekompetence i den digitale marketing-værktøjskasse, vurderer Hanne Hjordt.

Det er en gordisk knude, når virksomheder i dag søger medarbejdere med stærke TikTok kompetencer, samtidig med at mange andre opfordrer til at slette den på telefonen. I det lys kan jeg godt forstå den yngre generation vælger at beholde den.
Hun opfordrer virksomhederne til at lægger flere ressourcer i oplysning – herunder hvilken risiko diverse apps indebærer. Og hvordan man bedst muligt sikrer sig selv samt virksomheders og kunders følsomme data – og det gælder ikke isoleret TikTok, men også medier som Facebook, Snapchat, Instagram med videre.
Hvad gør mobilen er både din og firmaets?
Hver fjerde virksomhed forbyder i dag medarbejderne at downloade TikTok på jobmobilen, viser Norstat-undersøgelsen for Business Danmark.
Tidligere operativ chef for PET, Troels Ørting Jørgensen, har overfor Ritzau efterlyst faste regler for offentligt ansatte
- Man bør ikke gå den vej, man gør i øjeblikket, nemlig hvor man har en arbejdstelefon, der også er privattelefon. Man bør have en arbejdstelefon med kun arbejdsrelaterede applikationer, så ingen TikTok, ingen Facebook, ingen LinkedIn. Så kan man have en privattelefon, hvor man har de apps, der er relevante for én, skriver Finans.dk.
I virksomheder beskattes tusindvis af ansatte 3.100 kr. årligt for at kunne anvende firmamobilen privat. Når virksomheden stiller godet til rådighed, er det også virksomheden, som sætter retningslinjerne for, hvordan, til hvad og hvor meget telefonen må bruges.
Se, hvad der skete da TV2 testede TikToks algoritme på to piger i Danmark og Kina.