Flere sager om vildledning har fået forbrugerombudsmanden til at sende en kvikguide på gaden, som kan hjælpe din virksomhed med at undgå greenwashing
Slår din markedsføring på, hvor klima- og miljøbevidst din virksomheds produkter er? Så er det bare om at holde tungen lige i munden. Ellers vanker der bøder.
Forbrugerombudsmanden kører jævnligt sager om vildledende grøn markedsføring - såkaldt greenwashing - hvor ombudsmanden eller forbrugere sår tvivl om, hvorvidt virksomheders miljø- og klimaanprisninger virkelig holder.
Men nu er ombudsmanden selv på vej med en hjælpende hånd. En kvikguide spækket med eksempler på, hvornår du undgår at krydse den tynde røde linje og overdrive dine produkters grønne fortræffeligheder.
De tre hovedregler er, at virksomheder skal kunne dokumentere budskaberne i markedsføringen, der må ikke udelades væsentlige oplysninger og så skal budskabetne være så klart formuleret, at forbrugerne umiddelbart kan forstå dem.
Lever markedsføringen af dit produkt ikke op til det, er der tale om vildledende markedsføring.
De tre grønne bud
Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Kilde: Forbrugerombudsmanden