Tre virksomheder har fået en løftet pegefinger for at markedsføre deres produkter grønnere, end de i virkeligheden er. Hent kvikguide om greenwashing
Grønne løfter kan hurtigt blive forvandlet til sort samvittighed. Det er sket for flere virksomheder, der har fået en løftet pegefinger af forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring, hvor virksomhederne markedsførte deres produkter som mindre skadelige for miljøet, end de havde belæg for.
- Hvis virksomhederne overdriver deres indsats for at begrænse produkternes skadelige virkning på miljøet, mister forbrugerne tilliden til virksomhedernes markedsføring. Det spænder ben for den grønne omstilling, som forbrugernes valg af produkter skal være med til at drive. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne kan stole på virksomhedernes markedsføring af de enkelte produkters miljømæssige fortrin, forklarer forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden gav sidste år virksomheder en hjælpende hånd med en kvikguide, så de nemmere kan holde sig inden for skiven og undgå overdrivelser.
- Lovgivningen er sådan set enkel. Virksomheder må ikke påstå, at deres produkter er mindre skadelige for miljøet, end de faktisk er. Vi har offentliggjort en kvikguide til virksomheder, der gerne vil markedsføre sig lovligt med deres indsats for at begrænse produkters skadelige virkning på miljøet.
De fik et rap over nallerne
- Virksomheden OIL! Tank & go markedsførte et benzinprodukt med udsagnet ”Tank grønnere – ny 95 med mindre CO2 udledning”. Benzinproduktet var dog ikke mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes tilsvarende benzinprodukter, og Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at markedsføringen var vildledende.
- Virksomheden C.C. Hansen A/S markedsførte en skuresvamp med udsagnet ”100 % natural sponge” og ”100 % naturlig cellulosesvamp”. Svampen havde gennemgået en længere forarbejdningsproces, og den kunne derfor ikke markedsføres som ”naturlig”.
- Kingfish Dive & Travel ApS markedsførte en solcreme med udsagnene ”Miljøvenlig” og ”Pas på havet og dig selv med biologisk nedbrydelig solcreme”. Solcremen indeholdt dog solfiltre, der havde skadelige effekter, særligt på koraller. Solcremen kunne derfor ikke markedsføres med de pågældende udsagn.