• Salg
  • Job

Vi handler på Temu med dårlig samvittighed

Mere end hver fjerde, der handler på Temu, skammer sig
  • 25.11.2024
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Kritik på kritik på kritik har i 2024 gjort den kinesiske handelsplatform Danmarksberømt for sine ultralave priser og berygtet for varernes kvalitet

Årets største e-handelsuge, Black Friday/Week, står for døren. Og spørger man danskerne, så er kinesiske Temu med raketfart blevet en af de mest kendte handelsplatforme blandt danskerne.

Ifølge Dansk Erhverv kendte 78 pct. af danskerne Temu før sommerferien, og hver tredje havde handlet på platformen. Da danskerne kom tilbage fra sommerferie, kunne Dansk industri melde, at Temu nu var i top tre over de mest kendte onlinemarkedspladser foran amerikanske Amazon.

Nu afslører en ny undersøgelse, lavet af Norstat for Business Danmark blandt 1.000 lønmodtagere i september, at hele 87 pct. i dag kender platformen. Det bringer Temu helt op på niveau med nummer 1 på listen, nemlig Zalando (88 pct.).

Samtidig er andelen, der har handlet på platformen, hen over sommeren steget fra 32 pct. i Dansk Erhvervs undersøgelse til 38 pct. ifølge Business Danmarks nye måling.

Det afslører, at selvom bekymringer om produktsikkerhed, bæredygtighed og kvalitet er udbredte, har kritikken også øget kendskabet og fået nye kunder ind på platformen.

Massiv kritik af kvaliteten

I maj opfordrede miljøminister Magnus Heunicke (S) danskerne til at holde sig fra at handle på Temu af miljø- og sundhedsfaglige hensyn.

I august offentliggjorde Forbrugerrådet Tænk en gennemgang af 38 produkter købt på Temu – blandt andet legetøj til små børn, kosmetik og elektronik. 30 af produkterne levede ikke op til europæiske krav og kunne i flere tilfælde udgøre en sundheds- eller sikkerhedsmæssig risiko, særligt for børn, advarede rådet.

Siden har rådet strammet retorikken. Forbrugerrådet fraråder nu direkte at købe en lang række produktkategorier på handelsplatforme uden for Europa.

Usikkerheden ved at handle på Temu er krøbet under huden på mange danske forbrugere. Ifølge Business Danmarks Norstat-undersøgelse er 44 pct. bekymrede for produkternes sikkerhed, og 37 pct. for produkternes bæredygtighed. Bekymringen er størst blandt unge, kvinder og forældre med mindre børn.

Ifølge administrerende direktør Martin Kildgaard Nielsen fra Business Danmark overskygger Temus brede udvalg og lave priser dog stadig nogle forbrugeres bekymringer:

"Det er bekymrende, at Temu har opnået så stor popularitet trods kritiske røster om produktsikkerhed og bæredygtighed. Det indikerer, at mange danskere desværre er klar til at gå på akkord med deres bekymringer, hvis prisen bare er lav nok," siger han til Avisendanmark.dk.

Køber kinesiske kopivarer

Ifølge TV2 sælges der på Temu også reoler og lamper, som til forveksling ligner originaler fra Montana og Louis Poulsen.

Mistanken om kopiprodukter overrasker ikke de danske forbrugere. 27 pct. af de handlende føler også skyld over, at de potentielt køber kopivarer på Temu. Samvittigheden tynger mest hos kvinder og generationerne under 50 år.

Det tyder på en voksende etisk bevidsthed i befolkningen, men der skal mere til, understreger Martin Kildgaard Nielsen:

"Danskerne er i stigende grad opmærksomme på, hvad de køber, og hvor det kommer fra, men det er ikke tilstrækkeligt. Det vidner om, at der er behov for at lovgive herom, når det gælder sådanne handelsplatforme – lovgivning, der sikrer, at vi opretholder de standarder, vi i forvejen har i forhold til bæredygtighed og sikkerhed," konstaterer han.

EU-Kommissionen undersøger derfor nu portalens potentielt afhængighedsskabende design og forbindelse til salg af illegale produkter, oplyser DR.

Koster danske arbejdspladser

En af de danske virksomheder, der kontant mærker konsekvensen af danskernes shopping på Temu, er Temashop, der sælger festartikler og kostumer, fortæller den administrerende direktør, Daniel Diness Andersen, til TV2.

"Vi kan virkelig mærke priskonkurrencen fra Temu, og vi mærker det også på annoncebudgetterne. Det har slået hårdt og kostet os millioner," siger han.

Virksomhedens omsætning er det seneste år faldet 18 pct., og lagerpersonalet er skåret fra 100 til 80 ansatte.

Op mod Black Friday og jul har ønskeliste-appen Ønskeskyen ifølge TV2 valgt at blokere for Temu, så brugerne ikke kan dele ønskelister med varer fra platformen, fortæller kommerciel direktør Morten Bjørn Mortensen:

"Vi vil ikke inspirere folk til at købe mere fra Temu. Vi ved fra undersøgelser og fra brugere, at mange af varerne ikke lever op til forventningerne, og det er en udfordring for os, hvis forbrugere har fundet inspirationen til at købe disse produkter i vores inspirationsunivers," siger han.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.