• Forbrug
  • Trend

Teslas brand styrtdykker efter Trump

Flere fravælger Tesla pga. Elon Musks støtte til Donald Trump
  • 14.02.2025
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Danskernes fascination af USA og amerikanske superbrands er i frit fald efter Trumps indsættelse som præsident. Værst ramt er Tesla

Teslas Model Y og Model 3 startede 2025 med en noget uvant placering på de danske salgslister i januar, som nummer 6 og 16. Samme tid året før toppede Model Y listen, og Model 3 lå på en 5.-plads, viser tal fra Mobility Danmark.

Faldet fra tinderne skete samtidig med, at Donald Trump – med støtte fra Tesla-ejer Elon Musk – blev indsat som USA’s 47. præsident den 20. januar.

Over for DR melder både bilejernes interesseorganisation FDM og Bilbasen, Danmarks største markedsplads for biler, om faldende interesse for Tesla-biler.

Tendensen bekræftes i B.T., der omtaler en spritny befolkningsundersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark i kølvandet på Trumps trusler mod rigsfællesskabet og hans sabelraslen om handelskrige.

Undersøgelsen afslører, at seks ud af ti (59 pct.) har fået en mere negativ opfattelse af Tesla efter indsættelsen af Donald Trump.

"Det er vildt, hvor meget én mand kan vende et brands image fra smart til bizart på rekordtid. Men Musk er Tesla, og Tesla er Musk. Hans entré på den politiske scene har sat lighedstegn mellem Tesla, Musk og Trump," siger Jens Neustrup Simonsen.

Også blandt Tesla-ejere har der spredt sig lidt selvironi og afstandtagen til den ellers visionære mand bag brandet. For eksempel kan forfatter Anders Morgenthaler ikke længere se sig selv bag rattet i sin Tesla – i hvert fald ikke uden et forbehold i bagruden: klistermærket "Elon Sucks", skriver TV2 Kosmopol.

Vi fravælger også amerikanske varer og rejser

Mange danske lønmodtagere i undersøgelsen overvejer at bruge deres købekraft til at sende et politisk signal til Danmarks største samhandelspartner gennem årtier.

Mere end hver anden (54 pct.) vil oftere fravælge at rejse til USA, og 40 pct. har mindre lyst til at købe amerikanske produkter, skriver Avisen Danmark på baggrund af undersøgelsen.

Og på Facebook nærmer en gruppe der opfordrer til boykot af amerikanske varer sig snart 10.000 medlemmer.

”Det er høje tal og viser, hvor alvorlig en situation vi befinder os i. Et godt mangeårigt samarbejde er i fare på grund af det amerikanske revolverdiplomati,” siger Jens Neustrup Simonsen, der har forståelse for danskernes bekymringer, men understreger, at en global handelskrig og -boykot vil få alvorlige konsekvenser for alle parter.

”Forbrugernes reaktion er helt naturlig, når så stor en samarbejdspartner på den facon forsøger at presse sin vilje igennem og tryne sin allierede. Historien har vist, at vi alle har mere at vinde på samhandel end det modsatte. For det vil koste mange arbejdspladser, også i Danmark. Jeg håber og tror, at denne situation er midlertidig, og at vi hurtigt vil vende tilbage til mere normale tilstande, så vi igen ser med større velvilje over for USA – landet, der har så meget at byde på,” siger han.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.

Relaterede nyheder