Ledere og unge elsker smileys på jobbet
Et billede siger mere end tusind ord. Udtrykket har vundet indpas i skriftkulturen på danske arbejdspladser. Emojis er især efterspurgt i en særlig situation
Scroll dine private beskeder igennem. Det flyder garanteret med smileys, bedende hænder og hjerter.
Men emoji-kulturen har nu også taget mange arbejdspladser med storm, hvor vi betoner intentionen i mailbeskeder til chefen, kolleger eller kunder – eller i SMS'en, når vi melder os syge på jobbet. Det viser en ny befolkningsundersøgelse blandt 1.266 danskere lavet af Norstat for fagforeningen Business Danmark.
I dag bruger fire ud af fem emojis regelmæssigt i beskeder til kolleger på arbejdspladsen.
Ikke overraskende smækker 19-34-årige dobbelt så tit en emoji på - næsten hver gang - de sender en arbejdsbesked sammenlignet med kollegerne over 50 år (59 pct./30 pct.).
Chefen er også frisk på en smiley
Men også chefen får ofte en smiley med på vejen af medarbejderne. Seks ud af ti bruger regelmæssigt emojis i beskeder til den nærmeste leder, og halvt så mange, når topledelsen skal informeres.
Og tro nu ikke, at din chef ikke også sender smileys til sin nærmeste chef. Det gør syv ud af ti regelmæssigt, hvilket bringer lederne i front, når det gælder om at sende emojis op på ledelsesgangen.
"Tallene understreger en interessant udvikling i brugen af emojis på arbejdspladsen. For unge er det tydeligt, at emojis i høj grad er med til at styrke budskabet og understreger relationen. Derfor sparer både unge og ældre lidt på smileyerne, når de kommunikerer op i organisationen, hvor relationen ofte er en anden, her føler mellemlederne bedre, de kan bruge emojis opad og nedad", siger Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør i Business Danmark.
Selvom vi kan blive bedre til at se værdien af emojis, skal vi fortsat gøre det med omtanke, forklarer han.
"Emojis på arbejdspladsen kan personalisere kommunikationen og styrke relationen, men det er vigtigt at anvende dem passende og professionelt. Ligesom med alt andet handler det om balance – især i den eksterne kommunikation med kunder og samarbejdspartnere, hvor man også skal tage højde for virksomhedens brand, tone og stil."
Her vil unge meget gerne have en smiley
Ikke mindst unge og ledere synes, at emojis styrker relationen (51/48 pct,) og budskabet (42/44 pct.). For ældre kolleger betyder emojis mindre, men de giver heller ikke anledning til misforståelser.
I nogle tilfælde kan det som leder være en fordel at bruge emojis overfor særligt den yngre generation – nemlig i tilfælde af en sygemelding.
Langt over halvdelen (55 pct.) under 34 år siger, at de bedre kan være syge med god samvittighed, hvis de ved sygemeldingen samtidig får en emoji og ønskes god bedring af chefen. Samme fornemmelse har den ældre generation - dog ikke i samme omfang (30 pct.).
"Det er værd at have in mente som arbejdsgiver. Er man syg, skal man ikke også ligge med dårlig samvittighed og med pres for at vende hurtigere tilbage, end hvad godt er, så man smitter flere kolleger," fastslår Martin Kildgaard Nielsen.