• Praktik
  • home

Et praktikophold er en gevinst for alle

Fra venstre: Bettina, Mathias og Emilia fra homes marketingteam i Trekantsområdet
  • 13.01.2025
  • Nikolaj Henum

Del artikel

Hos home v/Lynggaard &Nielsen har man stor erfaring med praktikanter, og resultaterne taler for sig selv. De seneste to i kædens marketingteam er begge blevet ansat

Et praktikophold kan være en gevinst for alle parter, understreger Bettina Therp Pedersen, der er ansvarlig for onlinemarketing i tre home-butikker i Kolding, Fredericia og Vejle ejet af Charlotte Lynggaard og Sandra Nielsen, men succesen afhænger i høj grad af tilgangen til praktikopholdet, understreger hun.

Senest blev markedsføringsøkonom Mathias Jessen projektansat i teamet i 2024 i kølvandet på et succesfuldt 10 ugers praktikophold og et efterfølgende job som studentermedhjælp.

Hoshome v/Lynggaard &Nielsenhar man i mange år gjort brug af praktikanter, primært fra finansøkonomuddannelsen, hvor flere efterfølgende er blevet ejendomsmæglere eller sagsbehandlere. Men inden for marketing er brugen af praktikanter et forholdsvis nyt tiltag, fortæller Bettina Therp Pedersen, onlinemarketingansvarlig for tre home-butikker i Trekantområdet.

”Vi begyndte at tage marketingpraktikanter ind for omkring tre år siden, og det har vist sig at være en stor succes," siger Bettina og uddyber, hvorfor denne udvidelse til marketingområdet blev relevant.

”Mange i branchen køber sig i dag til marketingydelser. For os var det interessant at undersøge, hvad vi kunne opnå med ekstra ressourcer in-house. Her fik Mathias en central rolle i samarbejde med mæglere om at præsentere boliger på en professionel og visuelt flot måde gennem video.”

Talentpipeline til marketing

Mathias er ikke den eneste markedsføringspraktikant, der har fået tilbudt en ansættelse. Før ham var Emilia Ross Reymond Jørgensen også praktikant, og hun er i dag en fast del af marketingteamet i Bettinas afdeling.

”Lige nu er to ud af de fem, der har gennemført et praktikforløb siden vi startede, blevet ansat,” siger Bettina med et smil og tilføjer:

”Det er klart, at vi næppe kan fortsætte med at ansætte hver alle praktikanterne – vores organisation er trods alt ikke stor nok til det. Men pointen er, at Mathias og Emilia under deres forløb fik opgaver, som de kastede sig helhjertet ud i, og som var meget værdifulde for os. Da de så forlod os, stod vi tilbage med opgaver, som stadig skulle løses, og det var i den forbindelse, vi valgte at ansætte dem."

Nogle kunne måske argumentere for, at det ville være mere økonomisk at tage nye praktikanter ind til at løse opgaverne i stedet for at ansætte. Men til det har Bettina et klart svar:

”Når vi møder profiler som Mathias og Emilia, er vi nødt til at slå til. De har vist sig at være enormt værdifulde for vores tre butikker, og deres indsats er med til at positionere os stærkere. Når vi tager en praktikant ind, handler det også om at få afprøvet, om vi kan udfylde et behov, og om de opgaver, de får, bidrager til at løfte forretningen. Det har vist sig at være tilfældet her, og derfor resulterede det i et job til dem begge," forklarer hun.

Virksomhedsguide: Praktik som talentspotting

Svært at få praktikanter

Mathias og Emilia kommer fra skoler i henholdsvis Aarhus og Kolding, men arbejdsmarkedet er i øjeblikket under forandring. Meget tyder på, at vi bevæger os mod et arbejdstagersmarked, hvilket naturligvis også påvirker praktikområdet – især for mindre og mellemstore virksomheder.

”Vi kan tydeligt mærke, at der er kamp om praktikanterne lige nu. Det er faktisk blevet svært at tiltrække dem," forklarer Bettina og påpeger, at ange studerende kigger mod de helt store virksomheder for at få et stærkt brand på CV’et.

Mathias anerkender vigtigheden af et stærkt brand, men han mener samtidig, at det ikke bør være den eneste faktor, når man vælger et praktiksted.

”Efter min mening bør flere parametre spille ind i beslutningen," siger han.

"Blandt andet hvilke opgaver man får lov at arbejde med, og hvor meget man bliver involveret i forretningen. Jeg har medstuderende, der har valgt de store virksomheder, og det er også fint på mange måder, men man risikerer at blive et nummer i systemet. Under mit praktikophold har jeg derimod lært rigtig meget om mange forskellige ting, og det har været en kæmpe bonus, at jeg blev tilbudt en ansættelse. Så vidt jeg ved, er jeg den eneste på mit hold af 30 studerende, der har fået det tilbud,” siger han, og Bettina tilføjer:

”Jeg tror, det vigtigste, når man tager en praktikant ind, er forventningsafstemning. På den måde sikrer man, at ingen går skuffede derfra. Det er også afgørende at involvere praktikanten og tænke vedkommende ind på lige fod med de øvrige medarbejdere. Hvis man gør det, er der gode muligheder for, at alle parter får noget ud af forløbet," påpeger hun.

Studieguide: Få maksimalt ud af din praktik

Tre råd til studerende og praktikvirksomheder

Mathias giver tre gode råd til hvordan kan man gøre sig til i forhold til at blive en succes som praktikant:

  • Vis at du gider at tage fat – og se det som det at gå til eksamen hver eneste dag.
  • Vær åben overfor alle opgaver - du lærer ved det hele.
  • Gør dig umage og sørg for at sætte dit aftryk.

Bettina giver tre gode råd til virksomheder i forhold til når de tilknytter en praktikant:

  1. Forventningsafstem på det faglige og det personlige plan før I starter op og følg løbende op herpå.
  2. Betragt praktikanten som alle andre medarbejdere og skab et miljø hvor man tør komme at spørge.
  3. Behandl praktikanterne som voksne mennesker, og tag dem med i forskellige seancer og møder. Jo mere du involverer og giver ansvar - desto bedre bliver outputtet.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.