Troen på jobmulighederne er på henholdsvis fryse- og kogepunktet blandt kollegerne i marketing og salg. De ser vidt forskellige udfordringer på karrierefronten, viser ny undersøgelse fra Jobindex

Sælgere er mest optimistiske, mens marketingfolk er de mest pessimistiske. I hvert fald når det gælder chancerne for at finde nyt job inden for deres fag.

Det er konklusionen på en ny undersøgelse fra Jobindex med svar fra 1.034 ledige og 510 ansatte i ti forskellige brancher.

Ledige og ansatte i marketing og kommunikation er den faggruppe, hvor flest (43 pct.) mener, de har dårlige muligheder for at finde nyt job inden for deres felt, ligesom færrest (19 pct.) ser gode muligheder. Og det skyldes de store forandringer, faget undergår disse år, vurderer indsigts- og analyseansvarlig i Jobindex, Dorte Stigaard.

"Vi kan ikke sige med sikkerhed, at det skyldes AI – men det er tankevækkende, at der i en tid, hvor hele branchen taler om ChatGPT og andre AI-værktøjer, som kan generere tekst og grafik, samtidig slås færre marketingstillinger op," forklarer hun.

"En anden faktor kan være, at efterspørgslen på klassiske marketingkompetencer er faldende – eller fordi de, der sidder i stillingerne, vælger at blive, fordi fremtiden virker usikker. Det kan i sig selv begrænse bevægeligheden og antallet af jobopslag i branchen."

Knap hver femte jobopslag pist væk

Stik modsat er stemningen i salg. Her er pessimismen allerlavest (21 pct.), mens optimismen sprudler mest (43 pct.) blandt alle faggrupper. Og det på trods af, at første halvår 2025 bød på 15-18 pct. færre jobannoncer i salg og marketing sammenlignet med første halvår 2023.

"Antallet af salgsjob fylder fortsat mest med 6.458 annoncer i årets første seks måneder, mod kun 3.743 i marketing. I samme periode i 2023 lå niveauet på 7.878 og 4.388 jobopslag i henholdsvis salg og marketing," siger Dorte Stigaard.

Trods sælgernes ukuelige optimisme placerer de sig med 62 pct. - i lighed med ansatte i butik og på kontor samt håndværkere – i gruppen, hvor flest peger deres alder som den største hindring for at finde et nyt job.

Hårdere konkurrence i marketing

Omvendt: Når marketingfolk bliver spurgt til deres største barrierer i jobsøgningen, så peger ubetinget flest (68 pct.) på den hårde konkurrence om stillingerne. Det er klart højere end i alle andre brancher.

Det billede bekræfter Kia Fisker, ansvarlig for karriereudvikling i Business Danmark.

"Vi ser, at mange virksomheder fortsat holder vejret i den usikre verdenssituation og holder igen med nyansættelse. Det stærkeste våben lige nu er at bide sig fast i bordkanten på sit job, dygtiggøre sig i AI og ikke mindst vise sit værd, og hvordan man som marketeer bidrager til forretningen og virksomhedens strategi. Det gælder, uanset om du er i fast job eller ej," siger hun til Dansk Markedsføring og anbefaler at sigte bredere efter job i relaterede fag som salg og service for at få foden indenfor.

Og konkurrencen om jobbene er ikke blevet mindre hen over sommeren, hvor antallet berørt af ledighed i salg og marketing steg fra 3,99 til 4,89 pct.

Brug for karrieresparring?

Tips til din jobsøgning

Ifølge Dorte Stigaard fra Jobindex florerer overvejelserne om et fag- eller brancheskift også mest blandt ledige marketingfolk, som hun giver et par råd med på vejen.

"Der har aldrig været flere danskere i arbejde, så de skal finde optimisme i, at de fleste ender i et job. Men et godt råd til ledige, der oplever hård konkurrence og lav optimisme, er at være nysgerrig og åben for at udvikle sine kompetencer – især inden for det digitale og datadrevne. Her ser vi nemlig en stigning i antallet af opslåede stillinger," forklarer hun og tilføjer:

"Det kan også være en god idé at kigge bredere end den klassiske marketingrolle. Mange kompetencer kan bruges i andre brancher – fx inden for undervisning, customer experience og projektledelse."

"Og endelig kan det være tid til at tænke helt nyt – og måske skifte branche og uddanne sig til fx lærer eller sygeplejerske. Det kan virke som et stort spring, men mange oplever, at de får mere mening i hverdagen og bruger deres menneskelige og kommunikative kompetencer på en ny måde."

Boom i salget af lønsikringer

Usikkerheden på jobmarkedet viser sig også i den nyeste opgørelse fra Forsikring & Pension (F&P).

Antallet af danskere, der har tegnet en lønsikring oveni dagpengene, nærmer sig 400.000, og er meget tæt på rekordårene under coronaen, fortæller analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra F&P.

”Vi kan se i vores seneste statistik, at der er yderligere 24.000 danskere der har tegnet en lønsikring (i 2024). Det svarer til en stigning på ca. 6,5 pct. Vi skal tilbage til 2019 til 2020 for at se samme stigning,” siger han.

Business Danmark Lønsikring