Nedladende, råbende og aggressive ledere. Grænseoverskridende adfærd er den barske hverdag på mange arbejdspladser. I ny undersøgelse sætter danskerne ord på deres leder

Flere danske topledere er i 2025 havnet i shitstorms, anklaget for en ledelsesstil, der spreder frygt og et toksisk arbejdsmiljø.

Mediet Finans har tidligere berettet om hård topledelse i blandt andre transportgiganten DSV, havenergivirksomheden Cadeler og biogasvirksomheden Biocirc.

Nu indrømmer mere end hver femte (22 pct.) lønmodtager, at de også har oplevet en chef overfuse dem selv eller kolleger på deres nuværende arbejdsplads.

Det fortæller både medarbejdere og mellemledere i en ny Norstat-undersøgelse lavet for Business Danmark blandt 1.051 danskere på jobmarkedet.

Lederens negative adfærd spreder sig som ringe i vandet, advarer Martin Kildgaard Nielsen, CEO i fagforeningen Business Danmark.

"En hård og nedladende ledelse sætter dybe spor, påvirker medarbejderne og skaber en usund virksomhedskultur. Er det ikke nok til at ændre stil, bør man som leder huske på, at det også skader lederens professionelle ry og personlige karrieremuligheder – og ikke mindst virksomhedens brand," fortæller han om undersøgelsens resultater til Finans.

Favoritter og prügelknaber

Knap seks ud af ti i undersøgelsen (58 pct.) er glade for deres leders ledelsesstil. Omvendt har mere end fire ud af ti et neutralt (25 pct.) eller decideret negativt (16 pct.) billede af deres leders adfærd.

"Omdømme betyder mere end nogensinde. Relationer og trivsel er derfor den stærkeste valuta, en leder kan investere i. Men tillid tager tid at opbygge og kan ødelægges på få sekunder," siger Martin Kildgaard Nielsen.

For eksempel halter det blandt ledere med at behandle ansatte ligeværdigt på tværs af stillingsniveau, køn, race og alder, mener hver tredje lønmodtager.

"Ligeværd er et grundvilkår i god ledelse. Ledelse handler ikke bare om at skabe resultater, men om at tage ansvar for mennesker på en måde, så de alle har rammerne til at udfolde den bedste udgave af sig selv," siger han.

Den hårde ledelse kan være alt fra åbenlyse udbrud til små stikpiller og ironiske bemærkninger, der sætter sig i medarbejdernes selvværd, siger ledelsesrådgiver Ann Forup Helmich som kommentar til undersøgelsen i Finans. Noget, især yngre generationer siger nej tak til.

"Jeg ser dem gå, når ledelsen bliver ubehagelig og grim, og de accepterer absolut ikke den form for ledelse, som mange af os tidligere bare fandt os i. De vil ikke have perfekte ledere. De vil bare have nogen, der opfører sig ordentligt," siger hun.

Fire ledelsesstile tegner sig

Flertallet beskriver deres leder som støttende og lyttende eller som anerkendende og motiverende. Hver fjerde leder får prædikatet resultatorienteret, mens otte pct. omtales som decideret hård.

"Det understreger, at trivsel ikke bare er en 'blød' værdi, men et afgørende forretningsvilkår. En leder, der ikke evner at lytte og skabe tryghed, risikerer at dræne organisationen for energi, kreativitet og motivation. Når tillid og trivsel forsvinder, går det ikke kun ud over relationerne – det går ud over hele organisationens bæredygtighed og resultater," siger Martin Kildgaard Nielsen.

Ifølge Ann Forup Helmich er hård ledelse både ubehagelig for den enkelte og skadelig for virksomheden på den længere bane.

"Har man hård ledelse, får man medarbejdere, der ikke udvikler sig, men holder sig tilbage og tager færre chancer. De siger kun det, de tror, ledelsen vil høre, i stedet for at udfordre, innovere eller optimere," siger hun til Finans.

Min leder er:

• 29 pct. støttende og lyttende
• 26 pct. anerkendende og motiverende
• 25 pct. målrettet og resultatorienteret
• 8 pct. kontrollerende og hård
• 12 pct. ingen af beskrivelserne passer

Kilde Norstat for Business Danmark nov. 2025