500.000 dansker er det seneste år forsøgt headhuntet til et andet job. Fænomenet er særligt udbredt i salg og marketing. Se hvordan du øger dine odds

Ledigheden er rekordlav i øjeblikket, og det får virksomheder til at tage alle midler i brug for at skaffe ledige hænder og dygtige hjerner.

Ny undersøgelse lavet af Userneeds for Business Danmark viser, at headhuntere og virksomheder de seneste 12 måneder uopfordret har rakt ud med et jobtilbud til 500.000 danskere – 20 pct. af den 2,9 mio. store arbejdsstyrke.

Den ”omvendte” jobsøgning er mere udbredt blandt mænd, hvor 23 pct. er forsøgt rekrutteret, mens andelen blandt kvinder kun er 16 pct.

- Der er især fart på håndværksfag, it, ingeniører og kommercielle profiler inden for salg og forretningsudvikling – og især i hovedstadsområdet - hvor der er mange mænd ansat, og så er det i den private sektor, hvor virksomheder og headhuntere ofte kan række ud med tilbud om bedre løn og karrieremuligheder end konkurrenten, fortæller Kasper Rubæk, ansvarlig for løn- og karriererådgivning i Business Danmark.

Headhuntere flokkes om salgs- og marketingfolket

Headhunting-fænomenet er særligt udbredt inden for salg og marketing. Her er mere end halvdelen af ledere og medarbejdere forsøgt håndplukket de seneste 12 måneder – en periode hvor ledigheden samtidig er raslet ned fra 6,3 til 3,4 pct., og nu er lavere end før coronakrisen.

- Vi har netop gennemført årets lønundersøgelse blandt 20.000 ledere og medarbejdere inden for salg og marketing – her svarer langt over halvdelen, 57 pct, at de har prøvet at blive prikket på skulderen af en headhunter. Det understreger fagets stigende betydning, forklarer han.

Løn og sikkerhed afgør jobskiftet

Men det er langt fra alle, der lader sig friste uden medgift, påpeger Kasper Rubæk. For lige nu er forbrugerpriserne med en stigning på 4,8 pct. i februar på himmelflugt, viser tal fra Danmarks Statistik, og ifølge Business Danmarks Userneeds-undersøgelse oplever 87 pct. af danskerne da heller ikke at deres løn kan følge med inflationen.

-Det har enorm indflydelse på vores forventninger til lønnen, som vi gerne vil have følger prisstigningerne, siger han og uddyber:

- Vi kan klart se, at den usikre samfundsøkonomiske situation med et gyngende aktiemarked samt stigende renter og priser vægter højt ved et jobskifte. Derfor ser vi oftere at sign-on-fees, lønsikringer eller forlængede opsigelsesvarsler spilles på bordet for at overbevise den headhuntede.

- Hvor medarbejderne tidligere satte goder som fleksibilitet, trivsel og udvikling lige så højt som løn, så er lønkortet i dag den allervigtigste trumf headhunterne og virksomhederne kan spille, hvis de vil fastholde eller rekruttere en ny leder eller medarbejder, siger han.

Bliv nemmere jobspottet

Både arbejdsgivere og lønmodtagere kan lige så godt vænne sig til, at headhunting er det nye sort, fortæller Kasper Rubæk. For mens kun seks pct. inden for salg og marketing er aktivt jobsøgende, så er er syv gange flere modtagelige for headhunterens smiger.

- Vi kan se at ret få, som er i job, sender cv og ansøgninger afsted af egen drift. Resten synes, de sidder trygt og godt. Vil man som virksomhed eller headhunter række ud og aktivere dem, så er mange af dem dog lydhøre overfor et fristende jobtilbud med højere løn.

- Vil du som lønmodtager blive opdaget uden den store indsats, kan du gøre det med få enkle klik. Det kræver ofte kun, at du finpudser dit cv og lægger det op på diverse jobportaler som Jobindex, Ofir og Stepstone samt markerer dig som modtagelig for jobtilbud på sociale medier som LinkedIn, siger han.