Coronaen har sat tyk streg under betydningen af en stærk virksomhedskultur, påpeger brandingguru Martin Lindstrøm
Virksomhedens brand og kultur er i dag tæt integreret. Og har du ikke fokus på begge områder og hvordan de interagerer med hinanden, er dine muligheder for succes begrænsede, mener en af verdens største marketingguruer – danskeren Martin Lindstrøm.
Martin Lindstrøm har i kølvandet på COVID-19 rettet fokus mod virksomhedskulturen, som han mener er blevet langt mere kompleks end tidligere. Og noget enhver virksomhed skal tage meget alvorligt.
Med branding gælder det om at kontrollere alle berøringspunkter, kunden kommer i kontakt med i købsprocessen. Før de sociale mediers indtog kunne virksomheder fuldt ud kontrollere denne form for branding. Men sådan spiller klaveret ikke længere. Nu har enhver medarbejder en stemme på de sociale medier, og ikke mindst kunderne er ivrige efter at dele deres oplevelser og syn på virksomheden 24-7. Du kan gennemføre den mest gennemtænkte reklamekampagne og præsentere en årsrapport med de flotteste resultater – men en øv-oplevelse forårsaget af en dårlig virksomhedskultur kan trumfe dette, fastslår Martin Lindstrøm.
Corona har vækket os fra tornerosesøvnen
Ifølge marketingguruen er der mange årsager til, at kulturen bør stå højt på virksomheders agendaen – og den er ikke blevet mindre væsentligt i kølvandet på pandemien, hvor mange medarbejdere og kunder har fået et wake-up call.
- COVID-19 har fået mange lønmodtagere til at ryste posen og indse, at vi kun har ét liv – og det liv skal man have det bedste ud af. I USA taler vi om den ”store resignation”, hvor mere end 50 pct. af arbejdsstyrken overvejer at skifte job, påpeger Martin Lindstrøm.

- Når så mange overvejer at skifte job, er det væsentligt, virksomhederne gør sig attraktive over for medarbejderne. Hvor det tidligere var muligt at skrue på lønknappen, er det i dag langt fra tilstrækkeligt – der skal mere til. Et godt arbejdsmiljø, mulighed for at lære og udvikle sig og ikke mindst, at virksomheden har et godt sundt og veldefineret formål, skal også med i ligningen, hvis man skal have succes som virksomhed.
Tre skridt til en stærk kultur
- Spot unødigt bureaukrati i din virksomhed
Undersøgelser viser, at bureaukrati hæmmer produktiviteten med op til 45 pct. I mange sammenhænge er medarbejdere så spændt op med driftsopgaver, at de ikke er i stand til at udvikle selv sig og hinanden - og det er en stor trussel. Som leder skal du bede dit team definere tre fremtrædende og håndgribelige frustrationer. - Løs problemerne på 90 dage
Når I har defineret frustrationerne, så giv jer en deadline på 90 dage til at løse dem. Så længe afdelingen autonomt har beføjelser til at løse frustrationerne, vil mange blive overrasket over, hvor hurtigt de rent faktisk kan fikses. - Fejr succesen og hold snuden i sporet
Er du lykkedes med at eliminere frustrationerne, har du også fjernet den mentale blokering, der ellers holder organisationen tilbage fra en mindset-ændring. Byg videre på den succes, I har opnået. Saml dit team, fejr jeres succes, evaluer hvad I lærte af processen og definer dernæst i fællesskab jeres fælles formål for afdelingen - og gentag så eventuelt processen igen.