Guide til det gode CV og ansøgning  

Vejen til jobsamtalen kan være hård. Men vi har gjort det nemmere for dig at blive udvalgt - også selvom du ikke har være ude og vifte med dit CV i årevis.
cv ansøgning

Brug vores arbejdsskabeloner til at lave dit master-CV eller en ansøgning. Så får du overblik over, hvad CV og ansøgning skal give svar på.

Download CV arbejdsskabelon

Download ansøgnings arbejdsskabelon

Når du har udfyldt skabelonerne, opretter du blot et dokument og kopierer indholdet ind i det. Og wupti...så har du et master-CV og en standardansøgning, som du nemt kan tilpasse den virksomhed, du søger job i.

Brug evt. ChatGPT til at lave et udkast til din ansøgning:

  1. Opret en gratis ChatGPT-profil – eller de mere målrettede jobsøgningsskabeloner som benyttet AI Jobbutler.ai.
  2. Skriv, hvad du vil have ChatGPT til at gøre
  3. Skriv, hvordan du vil have den til at skrive ansøgningen; i en munter tone, som digt, maks antal tegn, engelsk eller dansk mv.
  4. Indsæt dit cv eller dine kompetencer, beskriv hvad du skal tilføre af værdi og hvorfor.
  5. Indsæt stillingsopslaget
  6. Tryk generate respons – og få et bud efter få sekunder
  7. Er du ikke tilfreds med resultatet, kan du give den yderligere instruktioner, til hvordan ansøgningen skal skrives
  8. Sidst men ikke mindst: Tilpas ansøgningen så den afspejler din tone/stil og gør den personlig

Husk at ChatPGT sparer dig tid med et udkast og er dygtig på kreativitet, sprogfærdighed og præcision. Men den personlige tilpasning eller forståelse for jobbet mangler. Du kan også risikere at den ikke skiller sig ud af mængden og den laver fejl. Så brug aldrig ChatGPT uden at give dig god tid til at gennemgå og rette den til.

Din guide til jobsamtalen

Når du er kommet gennem nåleøjet til samtalen, så gælder det om at bevare og underbygge det gode indtryk, du har skabt. Du kan finde 10 gode råd i denne jobsamtale guide.

Jobsamtaleguiden

Og du kan med fordel bruge dette skema til at forberede dialogen med intervieweren.

Jobsamtale forberedelsesskema

Fire salgsdrivere du skal kende til, hvis du skal ha’ jobbet…

Morgendagens Salg rapporten identificerede 7 centrale salgsdyder, der skal arbejdes struktureret med for at skabe salgsmæssig succes. Hvis du søger job, skal du vise, at du både har indsigten omkring dyderne, kompetencerne til at sætte dem i værk og kan bryste dig af tidligere succeser inden for dyderne.

Specielt fire af dyderne er oplagte at lægge vægt på i en jobsøgningsproces, hvis du søger et salgsjob:

  • Du er kundeorienteret – du evner at få kunderne til at se, opleve og værdsætte positive forskelle mellem det firma, du arbejder for, og konkurrenterne.
  • Du skaber forståelse for salg i alle dele af organisationen – du er stærk til at få baglandet i din organisation til at hjælpe dig i salgsprocesserne - både ved at synliggøre vigtigheden af deres indsats og ved at give dem værktøjerne til at støtte op om din salgsrolle
  • Du tager dig betalt for den værdi, du skaber – du evner at tage penge for alle de services og ydelser, du leverer til kunder, og har blik for bundlinjen gennem hele salgsprocessen
  • Du er stærk til at identificere og anvende data – du er bedre end dine konkurrenter til at anvende interne data om kunder og markeder til at supportere kundevendte funktioner - og den vej igennem skabe tydelig værdi for kunderne

For at differentiere dig blandt andre dygtige kandidater i en jobsøgningsproces, skal du være knivskarp på at udnytte den nyeste viden inden for salg. Hvad er det der virker, og hvordan evner du at bruge de indsigter – og derved placerer dig forrest i ansøgerfeltet.

Sådan gør du:

  1. Salgsorganisationer elsker at høre om, hvad du mener, der skal til for, at de får succes. Fortæl allerede i ansøgningen, at du ser de 4 indsatsområder fra Morgendagens Salg som de vigtigste metoder til at levere maksimal succes – det vil være progressivt og få dig frem i ansøgerfeltet
  2. Forbered eksempler på hvornår og hvordan du tidligere selv har sat de fire dyder i spil

Og når du bliver spurgt, hvad du konkret vil tilføre firmaet, så er disse tre ting øverst på alle salgsorganisationers ønskeliste:

  • Fastholdelse af omsætningen blandt eksisterende
  • Øget omsætning blandt nuværende kunder
  • At du vinder nye kunder