Vær kritisk, før du forlader et godt job for et nyt. Hver tredje har oplevet virksomheder love for meget i iveren efter at rekruttere kloge hoveder

Den laveste ledighed siden finanskrisen får virksomheder til at kappes om ansøgernes gunst. Men også i en grad, så det kan være til skade for ansøgerne og virksomheden selv.

Faktisk har hver tredje danske lønmodtager oplevet, at virksomheders jobopslag ikke helt stemte overens med virkeligheden, viser en ny undersøgelse lavet af Userneeds for fagforeningen Business Danmark.

- Jobbene lyder måske spændende og giver indtryk af, at man skal udvikle strategi, gennemføre marketingplaner eller produktudvikle, men når det så kommer til stykket, skal man måske bare lave kold canvassalg, siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark og fortsætter:

- Noget af det vi ser, er så overdrevet, at det er helt umuligt at finde ud af, hvad der er op og ned i jobbet, men som nyansat går der sjældent mere end et par dage, så ved man, hvad der er sandt eller falsk, så det smarteste er at være ærlig og melde rent ud fra starten, siger Kasper Rubæk.

Skidt for begge parter

En oversolgt stilling er især problematisk, når en jobkandidat ved skiftet har givet afkald på et langt opsigelsesvarsel.

- Ved den type jobskifte anbefales det, at man beder om et forlænget opsigelsesvarsel med fritstilling eller en arbejdsgiverbetalt lønsikring i en periode, forklarer Kasper Rubæk og tilføjer, at uindfriede forventninger hurtigt kan ramme virksomheder som en boomerang:

- Når en kandidat skifter job, skriver de det som regel på Linkedin og andre sociale medier, og stopper samarbejdet kort tid efter, vil utilfredsheden ofte være stor. En skuffet medarbejder vil med garanti ikke anbefale sit netværk søge job i virksomheden, og sådanne anbefalinger fra tidligere ansatte - eller manglen på samme – bliver der lagt mærke til.

Han fraråder samtidig skuffede ex-medarbejdere til at poste negative opslag om virksomheden, som kan være i strid med ens loyalitetsforpligtigelse og tavshedspligt. Hold dig til at skrive at matchet ikke var det rigtige og du derfor har søgt nye udfordringer.

Sælg dig selv til kurs 100

Ikke kun virksomheder kan finde på at overdrive. For ifølge Business Danmarks Userneeds-undersøgelse har en tredjedel af de jobsøgende også overdrevet deres erfaringer eller ansvar – især yngre medarbejdere. Men det er en skidt strategi, forklarer Thomas Gleerup, administrerende direktør i et af Danmarks store rekrutteringshuse Moment.

- I langt de fleste tilfælde bliver personen taget med fingrene i kagedåsen allerede i forbindelse med jobsøgningen. Rekrutteringskonsulenterne er trænede i spørgeteknikker, der skal afsløre den slags, så hvis du pynter på sandheden, kan du hurtigt komme til at se dum ud.

- Og hvis det skulle lykkes for dig at komme igennem med et cv, der ikke stemmer overens med virkeligheden, så bliver det alligevel sjældent en succes, hvis du ikke er kvalificeret. Samtidig kan det få store konsekvenser både for virksomheden og for dig selv og din relation til branchen.

- Du skal altid forsøge at sælge dig selv i forhold til dine faktiske kvalifikationer. Det betyder, du ikke skal oversælge dig selv, ligesom du selvfølgelig heller ikke skal sælge dig selv dårligere, end du faktisk er. Det giver langt det bedste udgangspunkt for både virksomheder og kandidater, fastslår Thomas Gleerup.